حجت الاسلام سید عبدالمهدی موسوی روز پنجشنبه ۱۲ اسفندماه در شورای پیشگیری از وقوع جرم و آسیب استان مرکزی اظهار کرد: میزان تلفات سالیانه عابرین پیاده در استان مرکزی نشانگر سطح فرهنگ عبور و مرور مردم و عدم برخورداری از گذرگاههای ایمن پیادهروی در شهرهاست.
وی ادامه داد: لازم است تدابیری جهت کاهش سرعت تردد وسایل نقلیه اندیشیده شده و از به خطر افتان جان شهروندان جلوگیری شود. یکی از دلایل سرعت بالا در عبور و مرور وسایل نقلیه، عدم توسعه خدمات عمومی نظیر مراکز و پیستهای سرعتی است، در صورت وجود اینگونه خدمات جوانان می توانند با حرکت با سرعت بالا و بی خطر به تخلیه هیجانات خود بپردازند. همچنین لازم است که برای عاملین بروز خطر و حوادث رانندگی، محرومیتهای اجتماعی ایجاد شود.
وی با بیان آنکه توسعه و پیشگیری وضعی و اجتماعی درصدر برنامه ریزی اقدامات سال آینده است، تصریح کرد: امید است تا دولت جدید بتواند بر مشکلات موجود فائق شده و به رفع موانع موجود در جامعه بپردازد.
موسوی گفت: تهیه و تدوین آمار و اطلاعات کامل و درست درخصوص تمامی مسائل شهری منجر به برنامهریزی صحیح و مطالبه درست ملی خواهد شد، لذا لازم است تمامی دستگاهها در حوزه عملکرد خود به بررسی و ثبت آمار و اطلاعات جامع، کامل و دقیق بپردازند.
وی تذکر داد: زین پس درصورت بروز هرگونه سرقت، مدیران و مسئولینی که سهل انگاری آنها موجب بروز سرقت شده باشد، مورد تعقیب قانونی قرارخواهند گرفت.
وی درخصوص بروز حوادث احتمالی در چهارشنبه سوری تذکر داد: حراست از اماکن و اموال دولتی حائز اهمیت است و باید ازهرگونه صدمه به اموال دولتی جلوگیری شود.
حمیدرضا نوازنی مدیرکل دفترفنی استانداری مرکزی نیز در این جلسه عنوان کرد: اتفاقات حوزه شهری و برون شهری معلول علتهای بسیاری است و باید گفت در پیشگیری از این اتفاقات، لازم است که اتفاقات و تدابیری فراتر از سطح استانی و در فضای کشور لحاظ شود.
وی اظهار کرد: ادغام دو فعالیت راه و شهرسازی در کشور تحت عنوان وزارت راه و شهرسازی بسیار اشتباه بوده است، در حال حاضر راه و شهرسازی نه راه میسازد و نه شهر! برای مثال احداث طرح ۸۱۰۰ واحدی با احتساب تعداد هر خانوار ۳.۵ نفر، با سکونت ۲۵ هزار نفر در یکجا مساوی خواهد شد که این امر به تنهایی موجب بروز مسائل اجتماعی بسیار و ترافیک سنگین شهری و برون شهری خواهد شد.
نوازنی ادامه داد: شهر ما نیازمند اضافه شدن هزار هکتار زمین است و در حال حاضر اجازه نفس کشیدن ندارد، با این حال سیاستگذاریهای شهری بخصوص در طرح جامع مسکن ملی قابل تامل است.
وی ضمن قدردانی از شهرداری خمین به علت تدوین طرح جامع ترافیک و عملکرد صحیح و همگام با این طرح، در خصوص تصادفات رخ داده در استان مرکزی تاکید کرد: بروز تصادفات شهری و ناامنی شهر برای عابرین پیاده، نشانگر آن است که متاسفانه شهرداریها در حوزه ترافیک خوب عمل نکردند. گفتنی است ۶۱ درصد فوتیها در تصادفهای استان مرکزی، سر صحنه به علت سرعت بالا و شدت برخورد اتفاق می افتد، سه درصد از فوتیها حین انتقال به بیمارستان رخ می دهد و حدود ۳۴ درصد مصدومین تصادفی در بیمارستانها فوت کردهاند که میزان فوتی های بیمارستانی نیز نیازمند بررسی و تامل است.
سرهنگ سید علی حسینی پلیس راهور استان مرکزی نیز در این جلسه اظهار کرد: در ۱۱ ماه گذشته تعداد متوفیان عابر پیاده در استان مرکزی ۱۷ نفر بوده است.
وی افزود: ۸۰ درصد تصادفات درون شهری در استان مرکزی در شهرهای اراک و ساوه واقع میشود. گفتنی است در ۵ سال اخیر تعداد فوتیهای ناشی از تصادفات ۴۲۴ نفر بوده است که ۲۰۳ نفر از این تعداد در شهر اراک بوده است.
حسینی اضافه کرد: میدان امام حسین(ع) با ۹۴ مجروح، ۸۴ جرحی و ۱۴۸ خسارتی، میدان امام خمینی(ره) با ۹۵ جرحی، ۱۰۰ مجروح و ۱۵۰ خسارتی، بلوار کربلا با ۷۲ جرحی، ۷۸ مجروح و ۱۲۵ خسارتی و خیابان قائم مقام با ۸۳ جرحی، ۸۹ مجروح و ۱۶۴ خسارتی از جمله نقاط حادثه خیز در شهر اراک هستند.
سرهنگ محمد پورشمس رئیس پلیس راه استان مرکزی نیز در این جلسه بیان کرد: استان مرکزی دارای ۶۴۲۰ کیلومتر راه برون شهری است که از این میزان ۴ درصد، آزادراه و ۷ درصد بزرگراه است که دارای حفاظ میانی هستند، اما راههای اصلی و فرعی فاقد حفاظ میانی بوده و اغلب موجب بروز حوادث میشوند. استان مرکزی با میزان تردد روزانه ۵۰۰ وسیله نقلیه از لحاظ تردد در رتبههای اول تا سوم کشور قرار دارد.
وی درخصوص آمار تصادفات برون شهری در استان مرکزی تشریح کرد: در ۱۱ ماه اخیر شاهد ۱۰۴۶۲ تصادف بودهایم که ۴۳۱ فوتی و ۵۵۴۲ مجروح بیمارستانی را در پی داشته است. حدود ۲۴ درصد از تصادفات برون شهری در محورهای اصلی، ۲۱ درصد در بزرگراهها، ۱۸ درصد آزادراه و ۳۷ درصد در راههای فرعی رخ داده است.
وی با بیان اینکه تعداد تصادفات ارتباط مستقیمی با توسعه یافتگی دارد و نیاز است همه دستگاههای مربوطه طی یک همافزایی ویژه در این مسیر قدم بردارند، تاکید کرد: قابل توجه است که رتبه تردد در استان مرکزی نسبت به لرستان بسیار بالاتر بوده است، با این حال بودجه اختصاصی به این بخش در استان مرکزی نسبت به لرستان بسیار کمتر است.
انتهایپیام
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=550903