استریم به فعالیتی گفته میشود که کاربر تصویر خود را به صورت زنده با دیگران به اشتراک میگذارد. برای دیدن فیلم و ویدئوها کاربران مجبورند فیلم و موزیک یا محتوای دیگری را بهطور کامل دانلود و سپس از آن استفاده کنند. اما استریمینگ این مشکل را حل کرده است؛ در این روش کاربر به محتوای مورد نظر پیش از آنکه کامل دانلود شود دسترسی خواهد داشت. در روش دانلود عادی، پس از دریافت کامل، فایل قابلیت اجرایی یا نمایش دارد.
سادهترین مثال برای فهم معنای استریم همان سایت آپارات است. زمانی که بر روی دکمه پخش میزنید بلافاصله شروع به نمایش ویدئو میکند و تا دانلود کامل ویدئو منتظر نمیمانید. Spotify ،Youtube ،Sound Cloud از معروفترین نمونههای استریمینگ به شمار میآیند.
استریمینگ امروزه سریعترین روش برای دسترسی به محتوا در اینترنت است. کلاسهای آموزشی، جلسهها و کنفرانسها و گیم، همان استریم است که محتوا بهصورت آنلاین در دسترس کاربران قرار میگیرد. در لایو استریم، یک کاربر محتوا را بهصورت زنده در بستر اینترنت در اختیار کاربران میگذارد. استریم در حالت محدود، کاربر فرستنده میتواند تعیین کند چه فرد یا افرادی به محتوا دسترسی داشته باشند.
از نرمافزارهای لایو استریم Youtube Live ،Facebook Live ،Twitch، آپارات و لنز میتوان نام برد. Adobe Connect که برای کلاسهای آموزشی، جلسهها و کنفرانسها استفاده میشود و بیشتر آنها پولی هستند از دیگر نرمافزارهای لایو استریم تخصصی است.
محتوای استریمینگ و استریمرچیست؟
امروزه محتواهای بسیار متنوعی وجود دارد که میتوان آنها را استریم کرد. پرمصرفترین آنها موسیقی و فیلم است. استریمر به کسی گفته میشود که محتوای خود را بهصورت زنده از طریق پلتفرمهای مختلف تولید کرده و منتشر میکند. ویدئوهای آموزش آشپزی، آرایشگری، ساخت قطعات در کارخانهها، خیاطی، آموزش زبانهای مختلف، بازی و … موضوعهایی هستند که استریمرها تولید میکنند. تعداد کمی از استریمرها برای تفریح فعالیت میکنند بیشتر از این راه کسب درآمد دارند.
وضعیت بازار استریم در جهان
طبق گزارش سالانه وضعیت بازاریابی ویدئو از سوی شرکت بزرگ Wyzowl (شرکت تولیدات ویدئویی) سال ۲۰۲۱ میلادی، محتوای ویدئویی، محتوای ۸۵ درصد از بازاریابان بوده است یعنی بازار استریم ویدئو بزرگ و بزرگتر میشود و با آمدن کرونا، رشد استریم در حوزه محتوای آموزشی همچون دانشگاهها و مدارس و محتوای سرگرمی مانند سفر و آشپزی، شوی لباس نیز تصاعدی شد.
اما بزرگترین پلتفرم استریم در جهان، توئیچ که متعلق به آمازون است، بیش از ۵.۵ میلیون استریمر در هر ماه دارد که توسط ۱.۹ میلیون کاربر همزمان مشاهده میشوند اما توئیچ مخصوص گیمرها ساختهشده و گزینهای مناسب کسبوکارها اینستاگرام، فیسبوک، یوتیوب و توئیتر است. Mixcloud و Picarto به ترتیب استریم زنده موسیقی و پادکست آنلاین و نمایش خلق آثار هنری بهصورت زنده است.
وضعیت بازار استریم در ایران
سالهای گذشته آرزوی تماشای آنلاین ویدئو در اینترنت دستنیافتنی بود. با پیشرفت بسترهای اینترنت در کشور و پیشرفت نسبی وب در ایران، این امکان فراهم شد که استریم به ویژه گیمرهای ایرانی پرطرفدار شوند؛ به گونهای که در ایران استریمرها پشت یک سیستم رایانه یا کنسول بازی مینشینند و بازی میکنند و این امکان را به دیگر کاربران اینترنت میدهند که بازی او را تماشا کنند و درآمد ارزی و جوایز جهانی نیز کسب میکنند. هرچند در گذشته تماشای بازیهای رایانهای دیگران در کلوپ در ایران رواج داشته است. سایتهای آپارات و یوتیوب نمونههایی از سایتهایی که میزبان ایرانی هستند.
استریمینگ بازی، یکی از حوزههای رو به رشد در حوزه بازی محسوب میشود که به ویژه با همهگیری کرونا رشد مضاعفی یافت. آمار و ارقام فالوئرهای استریمرگیمهای ایرانی در پلتفرمهای اصلی استریمینگ همچون توئیچ (twitch) یا یوتیوب یا آپارات گیم در ایران، گواهی بر این مساله است که استریمرها در ایران طرفداران زیادی دارد. با این وجود تنها دشمنِ استریم، سرعتپایین اینترنت است که در این سالها با مشکلات و اعتراض کاربران همراه بوده.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=564653