آمادهسازی ولگا برای عبور بارهای 5 هزار تنی؛ با برداشت 11 میلیون تُن گل و لای از بستر رودخانه ولگا در سال 2024 میلادی، کشتیها قادر خواهند بود بهراحتی با حجم بار بیش از ۵ هزار تُن در ولگا – خزر حرکت کنند.
به گزارش اقتصادمند، لایروبی کانال کشتیرانی ولگا – خزر ازجمله تعهدات طرف روس جهت افزایش سطح تردد کشتیها در رودخانه ولگا است که اکنون عملیاتی شده و براساس گزارشها ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی، با برداشت ۱۱ میلیون تُن به شرایط باثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید.
کانال کشتیرانی ولگا – خزر مهمترین زیرساخت در مسیر سراسری خزر و حلقه مهم کریدور بینالمللی شمال – جنوب قلمداد میشود به نحوی که یکی از راههای مهم کریدور شمال- جنوب کانال ولگا بوده که قابلیت آن را دارد تا فدراسیون روسیه و کشورهای اوراسیا را به کشورهای آسیای مرکزی، خلیج فارس و شبه جزیره هند متصل کند.
در این میان، افزایش میزان حمل بار در کانال ولگا – خزر از طریق بندر آستراخان و اولیا واقع در استان آستراخان از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و بدون انجام عملیات لایروبی، تردد کشتیها با حجم بار بالای ۴ هزار تُن و نیز آبخور بالای ۳.۵ متر اجتنابناپذیر است.
عمق کانال یاد شده جهت عبور کشتیها باید حداقل ۴.۵ متر باشد در حالیکه تا قبل از ماه مارس ۲۰۲۳ میلادی در بهترین شرایط پُرآبی رودخانه ولگا – خزر، عمق آن به حدود ۳.۵ متر رسید که هماکنون با تصمیمات و پیگیریهای استاندار آستراخان و طرح موضوع نزد رئیس جمهور روسیه، شرایط به مقدار قابل توجهی بهبود پیدا کرده و دولت فدرال باتوجه به اهمیت مسیر کریدور شمال – جنوب، بودجه لازم برای آن را تخصیص داده است.
درنتیجه حمایتهای یاد شده، کارهای لایروبی و دسترسی به عمق بیش از ۴ متر تا اواخر سال میلادی جاری و منتهی به دسامبر ۲۰۲۳ میلادی به وجود خواهد آمد که با این اقدام، امکان ورود کشتیها با ظرفیت بیشتر به بندر اولیا و بندر آستراخان و افزایش حمل بار را فراهم میشود.
براساس گزارشهای اعلام شده، با برداشت ۹ میلیون تُن گل و لای از بستر رودخانه ولگا، کشتیهای عبوری میتوانند تا عمق ۴.۱۵ متر به راحتی عبور کنند که این وضعیت در سال ۲۰۲۴ میلادی با برداشت ۱۱ میلیون تُن به شرایط باثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید.
در چنین شرایطی، چنانچه عمق ۴.۵ متر حفظ شود، کشتیها قادر خواهند بود به راحتی با حجم بار بیش از ۵ هزار تُن در کانال حرکت کنند چراکه رابطه مستقیمی بین افزایش عمق ولگا با افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه بنادر اصلی دریای خزر وجود دارد.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مشکل اصلی کانال ولگا – خزر طی سنوات گذشته، به گل نشستن کشتیهای عبوری بهدلیل عمق کم آن بوده که انجام اقدامات و عملیات فوری لایروبی در این رودخانه را ضروری میکند که این اتفاق در بازه زمانی شش ماهه دوم سال بهدلیل سرما و یخزدگی و نیز محدودیت فعالیت کشتیهای لایروب بسیار سخت خواهد بود.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=569078