اینستاگرام همچنان محبوبترین است؛ پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار ایرانیان به ترتیب اینستاگرام، تلگرام، واتساپ، روبیکا و ایتا هستند.
به گزارش اقتصادمند، مجری طرح «پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران» در نشست خبری پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران که در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، درباره جزئیات این پیمایش گفت: پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار براساس این پیمایش به ترتیب ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتساپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتا بودهاند.
مجید سلیمانی درباره شیوه انجام این مطالعه، افزود: رسانههای اجتماعی به شدت به زندگی روزمره جامعه نزدیکاند. این پیمایش بر ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر انجام شده است و یکی از شروط ما این بود که افراد حتما کاربر شبکههای اجتماعی بوده باشند. رسانه اجتماعی را نیز شامل شبکههای اجتماعی، پیامرسانهای اجتماعی و شبکههای اجتماعی پخش ویدیو، شبکههای خرید کالا و خدمات و بازیها تعریف کردیم.
مجری طرح پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران درباره مراحل انجام طرح اظهار داشت: براساس مصاحبه حضوری و تصادفی با افراد بالای ۱۵ سال در ۳۱ استان کشور، پرسشنامهای در اردیبهشت امسال تکمیل شده است. ۴۷ درصد این جامعه آماری مردان و ۵۲ درصد زنان بودهاند. پنج رسانه اجتماعی پرطرفدار براساس این پیمایش به ترتیب ۷۲ درصد اینستاگرام، ۵۲ درصد تلگرام، ۴۶ درصد واتساپ، ۴۲ درصد روبیکا و ۳۲ درصد ایتا بودهاند. در شبکههای اشتراکگذاری ویدیو نیز روند استفاده به این صورت بوده است که ۴۲ درصد از آپارات، ۸ درصد از تماشا و ۲۵ درصد از یوتیوب استفاده میکردند.
وی افزود: همچنین در این جامعه آماری، ۲۴ درصد گفتهاند که به هیچ وجه از شبکههای اجتماعی داخلی استفاده نمیکنند. ۱۳ درصد نیز اعلام کردهاند که به هیچ وجه از شبکههای اجتماعی خارجی استفاده نمیکنند.
سلیمانی ادامه داد: ۸.۶ درصد از افراد حاضر در این پیمایش اعلام کردهاند که از طریق شبکههای اجتماعی، کار اقتصادی میکنند و با انگیزه کسب درآمد وارد چنین فضایی شدهاند.
وی افزود: برای پیگیری اطلاعات و اخبار، ۳۰ درصد افراد اعلام کردند خیلی زیاد از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و ۲۰ درصد هم گفتند اصلا در این زمینه از شبکه اجتماعی استفاده نمیکنند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: ۴۱ درصد از افراد حاضر در پژوهش گفتهاند که از شبکههای اجتماعی در حد زیاد و خیلی زیاد برای گوش کردن موسیقی استفاده میکنند و این موضوع قابل تامل است.
بهگفته وی حدود ۵۷ درصد از افراد حاضر در پژوهش اعلام کردند که در شبکههای اجتماعی فقط نظارهگر هستند و کنشگری ندارند، اما درباره محتوای آموزشی چنین نیست و شاهد رشد استفاده از شبکههای اجتماعی برای یادگیری بودهایم به شکلی که تا ۳۲ درصد افراد اعلام کردند در حد زیاد و خیلی زیاد بهره آموزشی میبرند.
سلیمانی درباره اعتماد به اخبار بیان کرد: رسانههای اجتماعی اکنون سهم زیادی از فضای رسانه را به خود اختصاص دادهاند. در اینباره به مقایسه مقبولیت و مرجعیت نشریات مهم و صداوسیما پرداختیم و پرسیدیم افراد چقدر به محتوایی که از این طریق دریافت میکنند، اعتماد دارند؟ ۱۸.۵ درصد از پاسخگویان اعلام کردهاند اعتماد زیادی به اخبار صداوسیما دارند، ۷ درصد گفتند اعتماد زیادی به BBC دارند، ۵ درصد گفتند اعتماد زیادی به روزنامه کیهان دارند و ۳.۸ درصد گفتند اعتماد زیادی به روزنامه شرق دارند. ۱۱ درصد هم اعلام کردند برای دریافت اخبار به اینستاگرام و ۸ درصد به توییتر اعتماد دارند. ۱۲.۵ درصد هم اعلام کردند برای دریافت اخبار به ایتا اعتماد دارند.
وی افزود: یکی از پرسشهای مطرح شده در این پویش این بود که «آیا رسانههای اجتماعی همه واقعیتهای جامعه را به ما نشان میدهد؟» که ۲۳ درصد موافق بودند که همه واقعیت از طریق رسانههای اجتماعی نشان داده میشود و ۵۸ درصد هم اعلام کردند که رسانههای اجتماعی همه واقعیت را نشان نمیدهند.
تبلیغات در شبکههای اجتماعی موثرتر است
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه طی سالهای اخیر انجام تبلیغات از رسانههای رسمی به شبکههای اجتماعی سوق پیدا کرده است، اظهار کرد: این یک روند جهانی است که در نگرش مردم هم مشخص است. براساس پویش ۶۶ درصد افراد معتقد بودند که تبلیغات در شبکههای اجتماعی موثرتر است، البته این نگرش افراد بوده است و نمیتوان گفت واقعت همین است.
وی افزود: از شرکتکنندگان پرسیدیم که «آیا فضای مجازی خطری برای فرهنگ ایرانی است؟» و ۴۸ درصد افراد این فضا را تهدید و خطری برای فرهنگ ایرانی میدانستند. یا ۴۹ درصد فضای مجازی را ابزاری برای قدرتطلبی و نفوذ غربیها اعلام کردند.
به گفته مجری طرح پیمایش ملی فرهنگ رسانههای اجتماعی در ایران، ۴۳ درصد از شرکتکنندگان در این پویش معتقد بودند که بلاگرهای فضای مجازی باعث تصویرسازی منفی از فضای ایران میشوند. حتی در حوزه فرهنگ اقتصادی حدود ۵۰ درصد از پاسخدهندگان پویش اعلام کردهاند که باید از سلبریتیها و بلاگرهای فضای مجازی مالیات گرفته شود.
وی افزود: در زمینه کسبوکار نیز حدود ۵۰ درصد افراد معتقد بودند که رسانههای اجتماعی بستر مناسبی برای توسعه و رونق کسبوکار است اما به اعتقاد ۳۸ درصد، این شبکههای اجتماعی در امور اقتصادی مداخله میکنند و باعث گرانی مسکن و خودرو میشوند.
سلیمانی با اشاره به اینکه موضوع حکمرانی فضای مجازی و اینکه دادههای شبکههای اجتماعی کجا ذخیره شود هم امری مهم در پرسشنامه بود، تصریح کرد: ۵۱ درصد پاسخگویان نسبت به ذخیره اطلاعات شخصیشان در رسانههای اجتماعی غیرایرانی اظهار نگرانی کردند.
وی افزود: فقط ۲۳.۳ درصد افراد مخالف این بودند که دولت بهدلیل محتوای غیراخلاقی و جنسی شبکههای اجتماعی را محدود کند. از طرفی از مردم پرسیدیم که «دولت به دلیل وجود دیدگاههای مخالف سیاسی، رسانههای اجتماعی را محدود میکند، نظرتان درباره این موضوع چیست؟». ۱۸.۳ درصد مخالف و ۵۹.۴ درصد هم موافق بودند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره روند تماشای فیلم و سریال از شبکههای مجازی و صداو سیما، گفت: ۲۱ درصد گفتهاند از شبکههای ماهوارهای برای تماشای فیلم و سریال استفاده میکنند، ۳۰ درصد از یوتیوب، اینستاگرام و …، ۴۴ درصد از صداوسیما و ۳۳ درصد از شبکه نمایش خانگی و ۱۱.۶ درصد از سینما استفاده میکنند. درباره سازگاری محتوای شبکه نمایش خانگی با فرهنگ جامعه نیز ۲۱ درصد معتقد بودند که محتوای سریالهای شبکه نمایش خانگی با فرهنگ جامعه سازگار است و ۱۱ درصد اصلا سازگار ندانستند و ۳۱ درصد هم گفتهاند کم یا خیلی کم با فرهنگ سازگار است. در این بین ۶۲.۲ درصد هم هزینه خرید اشتراک شبکه نمایش خانگی را گران دانستند.
گفتنی است دادههای پژوهش با ضریب خطای ۳ درصد قابل اعتماد هستند و به لحاظ علمی نظارت دقیقی بر پیمایش انجام شده است.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=571945