گروه اجتماعی خبرگزرای فارس، آلودگی هوا، ترافیک، توسعه حمل و نقل عمومی از موضوعات مهم مدیریت شهری است.
در خصوص آخرین وضعیت اورهال قطارهای مترو ، اتوبوس، توسعه ناوگان، برنامه های راهبری و سیاست گذاری ها در حوزه حمل و نقل با سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به گفتوگو نشستیم.
در خصوص رفع مشکلات کلیدی شهر تهران (ترافیک، آلودگی هوا) چه اقداماتی انجام شده است؟
ترافیک و آلودگی هوا از معضلات شهر تهران است. رفع مشکل ترافیک، عبور و مرور روان، توسعه و بهسازی شبکه حمل و نقل عمومی، کاهش و رفع آلودگی هوا و آلودگیهای محیطزیستی، افزایش ایمنی، کاهش تصادفات منجر به فوت و افزایش بهرهوری معابر از موضوعات اساسی شهر تهران است که در دستورکار قرار دارد.
افزایش قابل ملاحظه قیمت تمام شده توسعه خدمات حمل و نقل/تردد موتورسیکلتسواران پرخطر در شهر
اما در خصوص مشکلات و چالشهای پیشروی حمل و نقل ترافیک شهر تهران باید گفت افزایش قابل ملاحظه قیمت تمام شده توسعه خدمات حمل و نقل و فقدان منابع لازم جهت تکمیل و توسعه طرحهای حمل و نقل عمومی، پائین بودن هزینههای مستقیم و غیرمستقیم سیستمهای حمل و نقل شخصی و عدم کفایت و مطلوبیت حمل و نقل عمومی، چندگانگی و عدم یکپارچگی مدیریت ترافیک در شهر تهران (خلأ یا همپوشانی وظایف)، عدم رعایت، اعمال قوانین – ضعف قوانین و در نتیجه افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی، نابسامانی حمل و نقل بار و مسافر خصوصا در محدوده مرکزی شهر و عدم اجرای صحیح سیاستهای مدیریت تقاضای سفر، تردد موتورسیکلتسواران پرخطر در شهر، فقدان نظام آماری متقن در حوزه حمل و نقل شهری و برخوردهای سلیقهای و غیرکارشناسی مدیران حوزههای مختلف با طرحها و پروژههای مؤثر یا متأثر از حمل و نقل و تأثیر منفی آن تا روی عملکرد این حوزه از جمله مشکلات است.
برای رفع این مشکلات چه راهبردهایی درنظر گرفته شده است؟
توسعه حمل و نقل عمومی با اولویت مترو
برای رفع این مشکلات، از جمله سیاستها و راهبردها افزایش مطلوبیت حمل و نقل همگانی با تأکید بر مترو، توسعه حمل و نقل پاک و انسانمحور، توسعه سیستمهای حمل و نقل هوشمند، مدیریت عرضه و تقاضا و افزایش ایمنی در حمل و نقل و تأمین منابع پایدار در اجرای طرحهای حمل و نقل است.
البته همینجا بگویم که بازنگری در طرح جامع حمل و نقل تهران در افق 1420 در خصوص طرح جامع ریلی تهران و حومه، مدیریت تقاضای سفر، حمل و نقل همگانی یکپارچه، حمل و نقل پاک و شبکه بزرگراهی و معابر انجام شد.
یکی از مشکلات اساسی، کمبود منابع و عدم حمایت دستگاههای لازم در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی است، در این باره توضیح دهید.
افزایش اعتبارات معاونت حمل و نقل ترافیک در بودجه سال 1400
تأمین منابع مالی در اجرای طرحهای حمل و نقلی، اولین گام است، اما باید بگویم که اعتبارات معاونت حمل و نقل ترافیک در بودجه سال 1400 افزایش داشته است. علاوه بر اعتبار مصوب در سرجمع بودجه شهرداری تهران مبلغ 4 هزار میلیارد تومان دیگر نیز بابت توسعه خطوط مترو از محل مصوبه محرک اقتصادی پیشبینی و تصویب شده است. همچنین مبلغ یک هزار میلیارد تومان نیز بابت توسعه اتوبوسرانی در همین قالب پیشبینی شده که در انتظار طرح در صحن علنی شوراست و مبلغ یکهزار میلیارد تومان نیز از محل فروش و واگذاری مجتمعهای ایستگاهی پیشبینی شده است و با این احتساب، منابع حاصل از بودجه شهرداری تهران 20500 میلیارد تومان خواهد رسید.
مقایسه کمک های دولت در چهار سال گذشته/دولت چقدر یارانه بلیت مترو و اتوبوس داد؟
البته بگذارید همین جا مقایسهای هم به کمکهای دولت و شهرداری در حوزه حمل و نقل پایتخت طی سالهای 1396 تا 1399 انجام دهم. در سال 96 دولت یارانه بلیط مترو و اتوبوس را پرداخت نکرد و برای احداث خطوط مترو 121 میلیارد تومان پرداخت کرد، اما شهرداری در همین سال 700 میلیارد یارانه بلیط مترو، 774 میلیارد یارانه بلیط اتوبوس، 1405 میلیارد احداث خطوط مترو، 5 میلیارد توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، 212 میلیارد توسعه سیستمهای هوشمند و 31 میلیارد اصلاح هندسی انجام داده که در مجموع شهرداری 3127 میلیارد تومان هزینه کرده است.
در سال 97 دولت 11 میلیارد یارانه بلیط مترو و 10 میلیارد یارانه بلیط اتوبوس را پرداخت کرد، این در حالی است که شهرداری در همین سال 800 میلیارد یارانه بلیط مترو و 894 میلیارد یارانه بلیط اتوبوس پرداخت کرد. دولت برای احداث خطوط مترو 73 میلیارد و شهرداری 1076 میلیارد تومان پرداخت کرد.
در سال 99 هم دولت در مجموع در حوزه حمل و نقل پایتخت 648 میلیارد پرداخت کرده است که البته 517 میلیارد آن از محل تبصره 18 و 19 بوده است و شهرداری در سال 99، 4 هزار و 432 میلیارد برای توسعه حمل و نقل عمومی هزینه کرد.
در سال 99 با تعامل مناسب با معاونت مالی و اقتصادی شهری، منابع بیشتری نسبت به سالهای گذشته در حوزه حمل و نقل ترافیک کارسازی شد.
با توجه به اینکه در 15 ماه گذشته منابع مالی تا حدودی تأمین شده است، چه اقداماتی در توسعه حمل و نقل صورت گرفت؟
تکمیل خطوط مترو و اورهال ناوگان مترو و توسعه ناوگان اتوبوسرانی
تزریق 910 میلیارد اوراق مشارکت منتشره جهت توسعه و تکمیل خطوط مترو سهمیه سال 97، انتشار و فروش یکهزار میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت توسعه و تکمیل خطوط مترو سهمیه سال 98 (216 میلیارد هنوز کارسازی نشده)، انتشار و فروش 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سهمیه سال 98 (182 میلیارد تومان کارسازی نشده)، انتشار و فروش 1850 میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت توسعه و تکمیل خطوط مترو سهمیه سال 99، انتشار و فروش 450 میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی سهمیه سال 99، انجام تمهیدات اولیه در جهت انتشار 3 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت توسعه و تکمیل خطوط مترو و اورهال ناوگان مترو و توسعه ناوگان اتوبوسرانی در سال 1400، تأمین 838 میلیارد تومان از محل فروش و واگذاری پروانه مجتمعهای ایستگاهی در سال 99 و اخذ مصوبه کاهش 50 درصدی خط مبنای محاسبات صرفهجویی سوخت موضوع مصوبه شورای اقتصادی در خصوص طرح توسعه مسافر با مترو از جمله دستاوردها بوده است.
استفاده از ظرفیتهای تبصره 18 در بازسازی 31 رام قطار
البته ایجاد امکان استفاده از ظرفیتهای تبصره 18 در بازسازی 31 رام قطار و نوسازی 10 هزار دستگاه تاکسی و بازسازی یکهزار دستگاه اتوبوس فرسوده، استفاده از ظرفیتهای تبصره 19 جهت خرید ناوگان اتوبوسهای برقی از دیگر اقدامات بوده است.
افزایش سقف یارانه بلیط حمل و نقل عمومی از 440 میلیارد تومان در سال 99 به یکهزار میلیارد تومان
البته افزایش سقف یارانه بلیط حمل و نقل عمومی از 440 میلیارد تومان در سال 99 به یکهزار میلیارد تومان در سال جاری و رایزنی جهت تخصیص 50 درصدی این مبلغ به شهر تهران در دستورکار است و البته افزایش ردیف اعتباری، احداث خط پرند که ذیل بودجه کل کشور از 64 میلیارد تومان سال 99 به 250 میلیارد در سال جاری رسید. همین جا بگویم که انجام مذاکرات اولیه با سازمان برنامه و بودجه در جهت استفاده از ظرفیتهای ماده 23 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی هم انجام شده است.
چه اقداماتی در جهت تأمین منابع از محل واگذاری مجتمعهای ایستگاهی انجام خواهید داد؟
تأمین منابع بالغ بر یکهزار میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمعهای ایستگاهی در سال جاری
از اقدامات آتی ما این است که تعریف 14 مجتمع ایستگاهی در زونهای 250 متری ایستگاههای متروی فعال و خطوط توسعه برای سال 1400 در حال انجام است. بررسی و انجام مطالعات امکانسنجی مجتمعهای ایستگاهی توسعه شمالی خط 3 در منطقه یک، خطوط 3 و 11 در منطقه 18، توسعه جنوبی خط 6 در منطقه 20 و خط 10 در منطقه 22 جهت اخذ مجوزهای لازم صورت گرفته است. ایجاد درآمدهای پایدار از روشهای نوین سرمایهگذاری و ایجاد منابع درآمدی از طریق واگذاری فضاهای زیرسطحی موجود مترو از دیگر اقدامات است و پیشبینی کردهایم که تأمین منابع بالغ بر یکهزار میلیارد تومان از محل واگذاری مجتمعهای ایستگاهی در سال 1400 داشته باشیم.
با توجه به شیوع کرونا بارها اعلام شده است که سیستم حمل و نقل عمومی خسارتهای زیادی دیده است، در این زمینه توضیح دهید.
هزینه 217 میلیاردی شهرداری برای مقابله با کرونا در شبکه حمل و نقل عمومی
بله، خسارتهای ناشی از شیوع کرونا در حمل و نقل عمومی زیاد است و بیش از 1500 میلیارد تومان کاهش درآمد داشته و بالغ بر 217 میلیارد تومان هزینههای مقابله با گسترش کرونا در شبکه حمل و نقل عمومی داشتهایم.
در خصوص توسعه مترو چه اقداماتی انجام شده است؟
در حال حاضر 245 کیلومتر (170 کیلومتر درونشهری و 75 کیلومتر برونشهری) خطوط موجود است. خطوط در حال ساخت 53 کیلومتر و مجموع خطوط فعلی پس از تکمیل به 298 کیلومتر میرسد. مجموع خطوط جدید مترو و توسعه خطوط قبلی 185 کیلومتر (154 کیلومتر جدید به اضافه 35 کیلومتر توسعه و انشعابات و مجموع خطوط اکسپرس جدید 54 کیلومتر و کل مجموع خطوط به 537 کیلومتر خواهد رسید).
در حال حاضر خطوط متروی تهران 271 کیلومتر با 141 ایستگاه است. 26 کیلومتر از مسیر به همراه یک ایستگاه مربوط به توسعه خط 5 حدفاصل گلشهر تا هشتگرد است.
بهرهبرداری از 2 رام قطار/ کلنگزنی قطعه اول خط 10
بنده از خرداد 99 معاون حمل و نقل ترافیک شدم و در این مدت بهرهبرداری از 2 رام قطار، اتمام پروژه 70 دستگاه واگن آلومینیومی، کلنگزنی توسعه شمالغربی خط 7، بهرهبرداری ورودی جنوبغربی تیکت حال ایستگاه مهدیه خط 7، بهرهبرداری از ایستگاه برج میلاد، بهرهبرداری ورود دومی ایستگاه کمیل، بهرهبرداری ورودی دوم ایستگاه میدان صنعت و بسیج، بهرهبرداری 2 ایستگاه دولاب و میدان قیام، بهرهبرداری ایستگاه آهنگ، بهرهبرداری 2 ایستگاه اشرف اصفهانی و تربیت مدرس، بهرهبرداری از پست برقی قلعهمرغی و توسعه پست امیرکبیر، بهرهبرداری از آسانسورهای ایستگاه مهدیه، بهرهبرداری از ایستگاه امیرکبیر، کلنگزنی پایانه آزادگان و شروع توسعه جنوبی خط 3، کلنگزنی قطعه اول خط 10 و بهرهبرداری از پست برق شرقی خط 7 انجام شده است.
چه برنامهای برای توسعه مترو در سال جاری دارید؟
ما در فروردین سال جاری رونمایی از یک رام قطار هفتگانه ملی داشته، در اردیبهشت ماه آغاز عملیات اجرایی احداث قطعه اول خط 10 و بهرهبرداری از ایستگاه مرزداران و ایستگاه اقدسیه در خردادماه بهرهبرداری ایستگاه شهرک آزمایش و ایستگاه مدافعان سلامت (باقرخان) همچنین در شهریورماه هم بهرهبرداری از ایستگاه شهید رضایی در خط 6 و بهرهبرداری از ایستگاه توحید در خط 7 را داریم. البته در همین مقطع بهرهبرداری از فاز اول پایانه اکباتان واقع در خط 4 و کلنگزنی توسعه شمالی خط 3 و توسعه شرقی خط 4 را خواهیم داشت.
در مهر سال جاری هم اخذ مجوز سیر یک رام قطار ملی، در دیماه هم بهرهبرداری از ایستگاه بوستان گفتوگو و در بهمنماه هم بهرهبرداری از فاز سوم خط 6 به طول 9 کیلومتر از میدان امام حسین(ع) تا دانشگاه تربیت مدرس با 6 ایستگاه (امامحسین(ع)، تربیت مدرس، هفتم تیر، میدان ولیعصر، لاله و کارگر) و همچنین بهرهبرداری ایستگاه 17 شهریوراز از خط 7 را خواهیم داشت. البته بهرهبرداری از فاز دوم پایانه کلاهدوز و کلنگزنی قطعه دوم خط 10 همراه با قطعه اول خط 11 از جمله برنامههاست.
همین جا تأکید میکنم که دو ایستگاه شهید رضایی و توحید در ماه جاری به بهرهبرداری میرسد.
از مجموع 31 ایستگاه خط 6 تاکنون 13 ایستگاه و از مجموع 22 از خط 7 تاکنون 17 ایستگاه به بهرهبرداری رسیده است.
در خصوص آخرین وضعیت ناوگان متروی تهران توضیح دهید.
در حال حاضر در متروی تهران علاوه بر کسری ناوگان، بیش از 60 درصد واگنها DC و 20 درصد از واگنهای AC و 70 درصد واگنهای دوطبقه موجود از مرز استاندار اورهال (تعمیرات اساسی) عبور کردهاند.
تعداد کل ناوگان مترو 1521 دستگاه است و تعداد 24 رام قطار در دوره مدیریت پنجم اضافه شده است و ما 1467 دستگاه واگن کسری داریم.
در خصوص تولید قطار ملی توضیح دهید کار به کجا رسید؟
ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیتهای خالی کارخانجات واگنسازی
این کار انجام شد و حداقل 85 درصد دانش طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت حمل و نقل ریلی شهری و بینشهری بومیسازی شد و این کار توسط متخصصان داخلی در زیرساخت و تجهیزات ثابت و ناوگان انجام شده است. همچنین با تولید قطار ملی، ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیتهای خالی کارخانجات واگنسازی و زنجیره تأمین قطعات ساخت انجام شد و کاهش 20 درصدی قیمت تأمین ناوگان و کاهش ارزبری هم داشتهایم و تأکید میکنم که تولید تمامی زیرسیستمها و قطار متروی ملی مطابق با استاداردهای بینالمللی و اخذ تأییدیه بینالمللی برای قطار ملی مترویی انجام شد.
انتهای پیام/
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=177643