به گزارش اقتصادمند، فرید زاوه کارشناس خودرو درباره حذف واردات خودرو گفت: ۵۰ هزار یا ۷۰ هزار ماشین بحث رقابت ندارد و تاثیری هم در کلان بازار ندارد و صرفا به بخشی از جامعه کمک می کند . البته بخش متمول جامعه باید بتوانند از محصولات درستی استفاده کنند.ا و این حق بدیهی یک پزشک و کارخانه دار و کارآفرین است که در ازای کاری که می کند حداقل یک خودرو امن سوار شود و کسی حق ندارد این حق را از آن فرد بگیرد. ولی اینکه فکر کنیم در بخش کلان تاثیری داشته باید بگویم که اینطور نبوده است.
وی ادامه داد: اتفاقی که افتاده این است، دولت می تواند متمم بودجه برای شناسایی درآمدها بدهد. در هر صورت این روندی که اکنون در کشور در مورد واردات خودرو اتفاق می افتد، قانونی نیست و دعوایی نشده که مجمع ورود کرده و حذف می کند.
این کارشناس تصریح کرد: مسئله بزرگتر ماجرا ورود ۵۰ هزار خودرو نیست بلکه باید دید آیا مجلس بالاخره می تواند قانونی برای کشور بگذارد و شورای نگهبان هم طبق قانون اساسی که اگر آن را خلاف قانون اساسی تشخیص نداد این قانون را لازم الاجرا بداند یا خیر یا یک نفر می تواند در مجمع این قانون را ملغی کند. به نظر من، این مسئله بزرگتر و فراتر از خودرو است و باید در سطح حقوق دانی به آن رسیدگی شود.
زاوه براین باور است عدهای دلشان نمی خواهد مردم ماشین وارداتی سوار شوند، زورشان هم زیاد است و هرکاری دلشان بخواهد انجام می دهند.این موضوع کاملا شفاف است و پشت پردهای وجود ندارد.
وی در پاسخ به این پرسش که برخی می گویند ، برای خروج از چالشهای صنعت خودرو باید فضای رقابتی در این صنعت ایجاد کنیم. گفت: بحث رقابت می تواند منجر به توسعه صنایع شود منتهی موضوع این است، اما در ایران با چه کسی رقابت کنید؟ رئیس جمهور به ایران خودرو رفت و ۸ فرمان را صادر کرد، حالا شما در مورد چه رقابتی صحبت می کنید؟ آیا می خواهید یک شرکت خصوصی با رئیس جمهور رقابت کند؟ رئیس جمهوری که وزارت صمتی دارد و مجوزها را صادر می کند و یک وزارت دارایی دارد که بیشتر شبیه خفت گیری است و یک بیمهای دارد که طرف را بیچاره می کند، آیا من می توانم با ایشان رقابت کنم؟
او در ادامه افزود: اصلا اینجا مسئله رقابت مطرح نیست. در حال حاضر یک پله خیلی آن طرفتر هستیم و آن بحث دخالت است. این بنگاهها حتی به عنوان یک بنگاه دولتی هم نیستند بلکه یک اداره زیرشاخه نهاد ریاست جمهوری هستند و بنگاه اقتصادی نیستند. مثل اینکه بگوییم ما سهام ساختمان پاستور را به مردم واگذار می کنیم و مردم می توانند از دولت سهم ااجاره بگیرند یا از ترنور دولت سهم بگیرند. الان وضعیت خودروسازی ایران در این مرحله است.
این تحلیلگر اشاره کرد: رقابت زمانی معنا پیدا می کند که شما ساز و کار بنگاه داری را قبول دارید و انحصار ایجاد می شود. شما می توانید با رقابت انحصار را بشکنید تا کیفیت بالا رود ولی در حال حاضر اصلا در آن مرحله نیستیم
زاوه با اشاره به قیمتهای نجومی و کیفیت پایین خودروهاگفت : بخشی از قیمت بازار متاثر از مهندسی بازار و یک بخش دیگر آن متاثر از سیاستهای اشتباه اقتصاد کلان دولت است اگر واردات هم انجام شود تا زمانی که این اشتباهات اصلاح نشود در حال حاضر وضعیت بازار خودرو سر و سامان نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: در تمامی این ۴ دهه یکبار فقط در مورد رضایت مشتری صحبت کردند که آن هم رهبری اشاره فرمودند و هیچ توچهی به آن نشد رهبری گفتند که مردم ناراضی هستند و مسئولان از رهبری عذرخواهی کردند در حالی که باید از مردم عذرخواهی می شد. جایگاه مصرف کننده در تفکری که اکنون در کشور حاکم است؛ یعنی مردم اصلا در حوزه مصرف وجود ندارند و به هیچ عنوان خواسته و نظرشان مهم نیست.
به گزارش اقتصادمند این کارشناس خودرو با بیان اینکه باید منتظر افزایش قیمت خودرو باشیم گفت: مگر سیاستهای کلان حاکمیتی در ایران تغییری کرده است؟ مشکلی که وجود دارد و خیلی زمانها به آن بی توجهی می شود این است که آقایان فکر می کنند مسئله اسم رئیس دولت یا فلان وزیر است در حالی که مسئله تفکرهاست و تفکر تغییری نکرده است. شما چه تغییری در ساختار فکری کشور در طول۴۰ سال گذشته می بینید؟ ما دائما می خواهیم خودکفایی یا ارز آوری کنیم. اگر شما همه ادعاهای خودکفایی و حذف ارزی را جمع بزنید تراز ارزی کشور باید مثبت ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیارد دلار باشد، پس چرا هنوز منفی است؟
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=562158