رئیس اتاق تبریز با اشاره به فرسودگی و عمر بالای ناوگان حملونقل کشور، گفت: رفع این معضل، ضروری نیازمند تدبیر ویژه است و باید برای حل آن تلاش شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز با اشاره به اهمیت ویژه سرمایهگذاری در استان آذربایجان شرقی گفت: در بسیاری از کشورها همچون ترکیه یک مرکز خدمات سرمایهگذاری وجود دارد که با تمام وجود در خدمت سرمایهگذاران بوده و برای کاهش موانع آنان تلاش میکنند.
یونس ژائله در نود و یکمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: سالها قبل، مرکز خدمات سرمایهگذاری در اختیار اتاق تبریز بوده و پنجره واحدی در جهت رفع نیازهای این سرمایهگذاران مستقر شده بود. این مرکز توانسته بود وظیفه جذب سرمایهگذار و رفع موانع سر راه آنان را بهخوبی انجام دهد که در آن دوره، جذب سرمایه خوبی نیز در استان شکل گرفت.
ژائله با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیتهای شورای گفتوگو برای پیشبرد این هدف و تسهیل راه برای سرمایهگذاران گفت: با توجه به وجود تحریم و فشارهای اقتصادی باید سعی در بهبود شرایط اقتصادی کشور در داخل داشته باشیم.
او افزود: استانهای دیگر توانستهاند مرکز خدمات سرمایهگذاری را فعال کرده و در حال جذب سرمایهگذار هستند که باید شاهد پیشبرد این امر در استان آذربایجان شرقی نیز باشیم.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به دستور جلسه اول این نشست با عنوان «بررسی مشکلات اسقاط، واردات و ترخیص کشندهها و کامیونهای سنگین» گفت: استان ما از جمله فرسودهترین ناوگانهای حملونقلی کشور را دارد و عمر برخی کامیونها در آن به بالای 45 سال میرسد که باید در راستای رفع مشکلات موجود در این حوزه تلاش شود.
ژائله با اشاره به فرسودگی و عمر بالای ناوگان حملونقل کشور، حل این مشکل را نیازمند تدبیر ویژه دانست.
او همچنین در خصوص دیگر دستور جلسه این نشست با عنوان «بررسی مراتب اعتراض واردکنندگان به رویههای اخذ 10 درصد کرایه حمل از ناوگان خارجی» نیز گفت: اعتراض واردکنندگان بر این است که واردات ناوگان حملونقل، دارای سختی و موانع زیادی است و در این میان پرداخت 10 درصد کرایه حمل نیز علاوه بر زیان به واردکننده، سبب وارد آمدن ضرر به مصرفکننده خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به فرسودگی ناوگان حملونقل در کشور و بهخصوص آذربایجان شرقی گفت: مسئولان دولتی مربوطه باید نسبت به حل مشکل در سطح ملی، چارهاندیشی کنند که البته قانونی که در این زمینه در مجلس مطرح شده و هماکنون منتظر تأیید شورای نگهبان است، میتواند در این راستا مؤثر باشد.
عابدین خرم ادامه داد: وضع عوارض و تعرفههای سنگین پس از واردات کامیون و دیگر وسایل حملونقل در گمرکات، تحمیل بار سنگینی بر دوش شرکتها و رانندگان است لذا باید پیشنهاد روشنی برای تقلیل این عدد به نفع شرکتهای حملونقل و رانندگان ارائه کرد.
او با اشاره به دیگر دستور جلسه این نشست در خصوص مراتب اعتراض صادرکنندگان به تحمیل تعهدات ارزی محصولات با منشأ مواد اولیه وارداتی صنایع مستقر در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و مناطق آزاد گفت: در این خصوص باید کمیته مشترک مابین راهداری، گمرک و شرکتهای حملونقل تشکیل شود تا شاهد آماده شدن یک پیشنهاد معقول و قابلاجرا در سطح ملی باشیم.
نود و یکمین نشست شورای گفتوگوی دولت و بخش خصوصی استان با ریاست استاندار آذربایجان شرقی و با دستور جلسات «بررسی مشکلات اسقاط، واردات و ترخیص کشندهها و کامیونهای سنگین»، «بررسی مراتب اعتراض صادرکنندگان به تحمیل تعهدات ارزی محصولات با منشأ مواد اولیه وارداتی (خارجی) صنایع مستقر در منطقه آزاد ارس به دلیل عدم هماهنگی بانک مرکزی و مناطق آزاد» و «بررسی مراتب اعتراض واردکنندگان به رویههای اخذ 10 درصد کرایه حمل از ناوگان خارجی موضوع تبصره 2 مادهواحده قانون مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی» برگزار شد.
در این نشست، مسئولان و مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی آذربایجان شرقی به بیان نظرات خود پیرامون دستور جلسات نشست پرداختند.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=565466