به گزارش اکوایران، کلیات اصلاحیه آئین‌نامه هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان در بیست و ششمین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به تصویب رسید و بر اساس این آئین‌نامه محدودیت در نظر گرفته شده برای تصدی پست ریاست تغییر کرد. با توجه به آئین‌نامه جدید، تصدی ریاست در اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها در دوره سوم منوط به کسب دوسوم آرای هیات نمایندگان اتاق مربوط خواهد بود.

آئین‌نامه جدید در کنار موافقان، مخالفانی هم دارد. به گفته موافقان این آئین‌نامه تصدی ریاست اتاق برای چند دوره متوالی مسبوق به سابقه است و پیش از این «علینقی خاموشی» ۲۷ سال ریاست اتاق بازرگانی ایران یا به‌عبارتی پارلمان خصوصی ایران را برعهده داشته است. این دسته به این نکته نیز اشاره می‌کنند که در نظر گرفتن قید اخذ دوسوم آرا، از ایجاد رانت در انتخابات جلوگیری خواهد کرد. در مقابل، مخالفان، مصوبه جدید را با تغییرات در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه مقایسه می‌کنند که بر اساس آن اردوغان با بازنگری در قانون اساسی این کشور، امکان حضور بیشتر خود در مقام ریاست جمهوری را فراهم کرد.

در میان موافقان این طرح «محمدحسن دیده‌ور» – نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران – در گفت‌وگو با «اکوایران» می‌گوید: تغییر در دوره‌های انتخابات ریاست اتاق بازرگانی با توجه به خصوصی بودن این نهاد، مشکل‌‌ساز نیست و استفاده از تجربیات رئیس پیشین می‌تواند به این بخش کمک هم کند. از سوی دیگر در آئین‌نامه جدید قیدی لحاظ شده که انتخاب به عنوان رئیس اتاق بازرگانی منوط به اخذ دوسوم آرای هیات نمایندگان است؛ قیدی که می‌تواند از ایجاد رانت برای تصدی در کرسی ریاست جلوگیری کند.

به گفته نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران، در صورتی که قیدی برای انتخاب دور سوم در نظر گرفته نمی‌شد، نگرانی‌هایی بابت ایجاد رانت به وجود می‌آمد اما با توجه به آئین‌نامه جدید این اتفاق رخ نخواهد داد.

آخرین‌بار اصلاحات در «آئین‌‌‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌‌‌های شهرستان» بر اساس روال قانونی در هیات نمایندگان تهیه ‌‌‌شد و در جلسه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ شورای عالی نظارت به تصویب رسید و به ‌‌‌موجب تبصره ذیل ماده «6» این آئین‌‌‌نامه، اعضای هیات نمایندگان نمی‌‌‌توانند (نمی‌توانستند) بیش از دو دوره عهده‌‌‌دار سمت ریاست اتاق ایران تهران و شهرستان‌‌‌ها شوند.

با توجه به اینکه حدود دو ماه تا انتخابات اتاق‌‌‌های سراسر کشور باقی مانده است، نظرات گوناگونی پیرامون تغییر آئین‌‌‌نامه هیات نمایندگان و انتخابات آتی مطرح می‌شود. برخی معتقدند با توجه به اینکه هنوز سه سال از آخرین اصلاحات آئین‌‌‌نامه مربوطه نگذشته است، تغییرات مکرر و متعددِ آن ضرورت نداشت.

کلیات اصلاحیه آئین‌نامه هیات نمایندگان اتاق

در پی تصویب کلیات اصلاحیه آئین‌نامه هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان به ‌منظور برگزاری دقیق و شفاف انتخابات دوره دهم هیات نمایندگان، اصلاح شد و بر اساس آن تصدی ریاست در اتاق ایران، تهران و شهرستان‌ها در دوره سوم منوط به کسب دو سوم آرای هیات نمایندگان اتاق مربوط خواهد بود، به رای‌ گذاشته شد. این آئین‌نامه با کسب ۶۲ درصد آرا به تصویب رسید.