گروه کشتیرانی ستون فقرات توسعه اقتصاد کشور است؛ لجستیک و حملونقل بهویژه با وجود تحریمها از اساس، امری راهبردی برای کشور بوده و به همین دلیل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ستون فقرات توسعه اقتصاد کشور است.
به گزارش اقتصادمند، مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همایش «اصول رهبری، فرهنگ و ارزشهای سازمانی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران» که برای نخستین بار با حضور فرماندهان و سرمهندسان این ناوگان برگزار شد، طی سخنانی با بیان این نکته که فرماندهان، سرمهندسان و افسران ارشد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارزشآفرینان این شرکت هستند، تصریح کرد: در همه سازمانها، ارزشآفرینان، افراد مؤثری هستند و اگر ما بتوانیم مأموریتها، اهداف و دیدگاههایی که ارزشآفرینان در نظام عملکردی دارند را به سوی اهداف راهبردی سازمان سوق دهیم، بهطور قطع آن سازمان مسیر موفقیت را طی خواهد کرد.
محمدرضا مدرس خیابانی با تأکید بر ضرورت تلاش مضاعف درراستای برنامههای کلان در گروه کشتیرانی، افزود: خوشبختانه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تلاش همه کارکنان در همه بخشها، سال ۱۴۰۱ را با موفقیت پشتِ سر گذاشت و با تخلیه و بارگیری ۲۷ میلیون تُن کالا، درآمدی در حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کسب کرد؛ هرچند در سال جاری باتوجه به رکودی که در این صنعت در تمام دنیا وجود دارد، احتمالاً رشد درآمدی سال گذشته را شاهد نخواهیم بود.
نایب رئیس هیأت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باتوجه به رکود موجود در صنعت کشتیرانی جهان، پیشبینی ما این است که میزان درآمد گروه کشتیرانی در پایان سال 1402، رقمی بالغبر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار باشد که بیانگر کاهش سود نسبت به سال قبل است.
مدرسخیابانی با اشاره به نقش ویژه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد کشور، درآمدزایی و سود را ازجمله فرعیات مأموریت ملی این گروه دانست و اضافه کرد: امروز در کشور همه جا صحبت از اقتصاد دریامحور است؛ به نحوی که اگر در حوزه اقتصاد دریا، ۹ میلیارد دلار سرمایهگذاری شود، حدود ۷ درصد درآمد کشور از بابت سرمایهگذاری در این بخش افزایش پیدا میکند که نقش گروه کشتیرانی در این میان بسیار راهبردی خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یک سازمان فوق راهبردی در اقتصاد کشور است، اظهار داشت: لجستیک و حملونقل به ویژه با وجود تحریمها از اساس، امری راهبردی برای کشور محسوب میشود به همین دلیل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ستون فقرات توسعه اقتصاد کشور است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: این تفکر که اگر گروه کشتیرانی با مشکل روبهرو شود، فقط کارکنان شاغل در آن، از این مشکلات متأثر خواهند شد اصلاً درست نیست. در حال حاضر، گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۲۷ میلیون تُن کالا را در سال جابهجا میکند که ارزش تقریبی آن، حدود ۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است. بر این اساس میتوان گفت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش اقتصاد کشور از سوی گروه کشتیرانی حملونقل، صادر و وارد میشو.
گروه کشتیرانی امانتدار اقتصاد کشور است
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهور ی اسلامی ایران، وی تصریح کرد: دریانوردان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هنگامی که در حال جابهجایی کالا با یک فروند کشتی هستند، مسئولیت سرمایهای بیش از سرمایه بسیاری از دیگر بخشهای اقتصاد را برعهده دارند. بنابراین باید بپذیریم گروه کشتیرانی، امانتدار اقتصاد کشور است و بخشی که امانتدار اقتصاد یک کشور بزرگ میشود، مسئولیت و مأموریت بزرگی را عهدهدار است و بار این مسئولیت روی دوش دریانوردان بهعنوان ارزشآفرینان این سازمان است.
مدرسخیابانی با اشاره به مسئولیت خطیر دریانوردان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، لازمه موفقیت در یک مسئولیت خطیر را تلاش مضاعف دانست و افزود: بهطور قطع دانشجویان فارغالتحصیل رشته دریانوردی که وارد گروه کشتیرانی میشوند، باید در ابتدای امر، مهارتهای فنی لازم را دارا باشند و در ردههای بالاتر مهارتهای انسانی و ادراکی نیز به آنها افزوده شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اکنون ما «با جنگ ترکیبی مواجه هستیم» تصریح کرد: فرماندهان کشتی، فرماندهان در جنگ اقتصادی هستند بنابراین لازم است که مهارتهای ادراکی خود را بیش از پیش تقویت کنند.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این نکته که فرمانده کشتی در کنار دیگر مهارتها باید دارای مهارت «مدیریت جامع» نیز باشد، گفت: باتوجه به اینکه امروز در جنگ اقتصادی به سر میبریم، فرماندهان کشتی و مدیران گروه کشتیرانی باید مدیریت جامع را در خود تقویت کنند، چنانچه بر این مهارت مسلط نشویم و آموزشهای لازم را فرا نگیریم بهطور قطع موفقیتهای ما کوتاهمدت خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دریانوردان ارشد گروه کشتیرانی بهعنوان افسران آن را مدیریت میکنند، خاطرنشان کرد: هر کشتی که دریانوردان ارشد گروه کشتیرانی بهعنوان افسران ارشد آن را مدیریت میکنند تعدادی از جوانان دریانورد را با خود همراه دارد؛ بنابراین فرماندهان و افسران ارشد در این شرایط، الگوی این جوانان هستند و فرهنگ آینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برمبنای رویکردی که فرماندهان برای این جوانان ترسیم میکنند، شکل میگیرد و با رویکردی که ایجاد میشود گروه کشتیرانی میتواند همانند سالیان گذشته در آینده نیز با اقتدار حرکت خود را ادامه دهد.
نایب رئیس هیأت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت توسعه ناوگان در گروه کشتیرانی، افزود: اگر امروز گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در میان بزرگترین خطوط کانتینری دنیا جا دارد، بهدلیل توجه به راهبرد توسعه ناوگان است؛ به این معنا که اگر ناوگان خود را همگام با فنّاوریهای روز دنیا توسعه ندهیم، متوقف خواهیم شد. بنابراین باید امروز تلاش کنیم تا در آینده در عرصه رقابت موفق باقی بمانیم.
مدرسخیابانی تصریح کرد: با سرمایهگذاری، تلاش، تطبیق با تکنولوژی روز دنیا و ترسیم دقیق اهداف، خط کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران میتواند جایگاه فعلی خود را ارتقاء داده و به یکی از ده شرکت برتر کانتینری دنیا تبدیل شود، البته این امر به سادگی به دست نمیآید و نیازمند تلاش بیوفقه است.
وی در پایان سخنان خود با تأکید بر این مهم که وظیفه داریم بهعنوان ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، همواره نماینده و معرفی شایسته برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در جهان باشیم، تصریح کرد: یکی از مأموریتها و وظایف ما در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران معرفی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به همه دنیا است، بنابراین فرهنگ کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید متأثر از فرهنگ جمهوری اسلامی ایران باشد.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=567890