تصادفات جادهای 7 درصد تولید ناخالص داخلی را میبلعد؛ هزینه تصادفات جادهای در قاطبه کشورها برابر با ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست اما این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است.
به گزارش اقتصادمند، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه وضعیت راهها، عوامل انسانی و کیفیت خودرو ۳ عامل اصلی آمار بالای تصادفات جادهای در کشور است، گفت: در ۶ ماه نخست امسال بالغبر 10 هزار و 721 تن از هموطنانمان در تصادفات جادهای جان خود را از دست دادهاند، به این معنا که روزانه ۵۷ ایرانی در جادهها کشته میشوند.
محسن پیرهادی افزود: میزان کشتهشدگان تصادفات رانندگی با سهم 6.5 درصد از کل متوفیان کشور، جایگاه سوم عوامل مرگومیر را در کشور به خود اختصاص داده است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس با بیان اینکه طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، هزینه تصادفات جادهای در قاطبه کشورها برابر با ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی آنهاست، تصریح کرد: این هزینه در ایران دو برابر میانگین جهانی یعنی حدود ۶ تا ۷ درصد تولید ناخالص داخلی است و سال گذشته رقمی حدود ۴۹ هزار میلیارد تومان را به خود اختصاص داد.
پیرهادی در پاسخ به سوالی درباره نقش کیفیت خودروها در منجر به فوت شدن تصادفات جادهای، گفت: ایمنی خودرو در دو بخش قبل و بعد از تصادف میتواند بر میزان آسیبدیدگی از تصادفات مؤثر باشد، اما متأسفانه بهرغم گذشت ۳۰ سال از بکارگیری سیاستهای نظارتی و شیوههای بازرسی، ارتقای کیفی در صنعت خودروسازی کشور، خودروهای تولید داخل نه تنها منجر کیفیت مطلوب و رضایتمندی مصرفکننده نشده بلکه یکی از عوامل اصلی مرگ هموطنانمان بدل شده است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس ادامه داد: فقدان تعیین استانداردها و جامعیت دستورالعملهای اجباری ناظر بر قطعات تولیدی، نبود دستورالعملهای مشخص تحت نظارت قاطع و صدور مجوزهای ارفاقی مهمترین چالشهای صنعت خودرو سازی و به صورت مشخص حوزه تأمین قطعات و حوزه مونتاژ بشمار میروند که بر کیفیت خودروی ساخته شده اثر گذارند.
این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه براساس بررسیهای انجام شده سهم ایرادهای کیفی مربوط به قطعات خودرو، مونتاژ و طراحی به ترتیب ۶۳، ۲۶ و۱۱ درصد برآورد شدهاند، افزود: البته سهم عمده در ایراد قطعات همگی به ضعف در صنعت قطعهسازی برنمیگردد و میتوان ریشه آن را در ضعف در طراحی جستوجو کرد.
وی با بیان اینکه از صدها قطعه مورد استفاده در خودرو، تنها ۴۶ قطعه دارای استاندارد اجباری و ۹۶ قطعه دارای استاندارد تشویقی دارند، گفت: بسیاری از قطعات خودرو بیش از 90 درصد قطعات مطابق با استاندارد، دستورالعمل یا مقررات کیفی خاصی ساخته و وقتی هیچ دستورالعملی برای تولید بخش اعظم قطعات وجود ندارد، بنابراین اعمال نظارتی هم بر تولید و توزیع این قطعات وجود ندارد.
بهگفته پیرهادی، طبق گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران وضعیت موجود کیفیت خودروهای ساخت داخل به گونهای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشتری به ازای هر خودرو سه ایراد فنی، بیش از سه برابر میانگین جهانی است.
رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس همچنین با بیان اینکه در بحث ساخت خودروی داخلی حق مردم آنطور که باید و شاید دیده و رعایت نشده است، خاطرنشان کرد: در کنار عدم نظارت بر سیر کیفیت قطعهسازی، ما در بحث تضمین حقوق خریدار هم با میانگین جهانی فاصله قابل توجهی داریم چنانکه آییننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، دوره تضمین برای خودروها را دو سال با کارکرد ۴۰ هزار کیلومتر تعیین کرده در حالی است که خودروسازان مطرح در جهان اقدام به ارائه دوره تضمین ۴ الی ۵ ساله یا کارکردی برابر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر میکنند.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=568819