همراه اول مدیریت گاز را هوشمندسازی میکند؛ قائم مقام همراه اول در نشستی با مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران به ایشان گفت که آمادگی کامل داریم شرکت ملی گاز را در مسیر هوشمندسازی تا نقطه مطلوب کمک کنیم.
به گزارش اقتصادمند،صبح روز چهارشنبه 24 آبان 1402 هیاتی متشکل از مدیران ارشد شرکت ملی گاز ایران پس از بازدید از مرکز مانیتورینگ پیشرفته عملیات شبکه همراه اول در نشستی با مدیران ارشد سازمانی و فنی و توسعه شبکه همراه اول در برج همراه، بر سر مقولات هوشمندسازی در صنایع مختلف ازجمله صنعت انرژی و آخرین روندهای جهانی بحث و تبادلنظر کردند.
باتوجه به اهمیت مقوله هوشمندسازی در نظر مدیران شرکت ملی گاز ایران و پیشگامی همراه اول در حوزه هوشمندسازی ورتیکالهای مختلف ازجمله انرژی، رویکرد گفتگوهای دوجانبه بر سر هوشمندسازی در صنعت گاز با تکیه بر ظرفیتهای فناورانه بود.
در این راستا قائم مقام همراه اول طی سخنانی با اشاره به حدود 70 میلیون مشترک فعال در شبکهای با بیش از 30000 سایت ارتباطی در کشور به بیان جایگاه اپراتور اول تلفن همراه پرداخت و گفت: با تکیه بر وسعت شبکهای که همراه اول دارد، به سمت توسعه سرویسهای دیجیتال بومی رفتیم و اقدام به ارائه خدمات جدیدی به مشترکان تلفن همراه کردیم.
حمید بهروزی افزود: نمونه بارز این سرویسها، پلتفرم «شاد» بود که در دوران شیوع کرونا به سرعت توسعه یافت و به واسطه آن فرآیند تحصیل دانشآموزان یک روز هم با وقفه روبهرو نشد. این پلتفرم یکی از بزرگترین دستاوردها در حوزه دیجیتال است که شاهد لاگین روزانه بیش از 10 میلیون اشتراک رأس ساعت مشخصی بودیم و زیرساختهای این بستر تحمل این بار ترافیکی را داشت.
بهروزی در بخش دیگری از صحبتهای خود به عقد قرارداد با سه شرکت تولیدکننده داخلی آنتن نیز اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از خروج ارز و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، طی دو سال اخیر به این سمت رفتیم و بالغبر 1100 میلیارد تومان در این زمینه سرمایهگذاری کردیم.
قائم مقام همراه اول ضمن اشاره به پروژههای هوشمندسازی قبلی اپراتور اول تلفن همراه، اضافه کرد: رویکرد بیشتر پروژهها بهخصوص پروژه فهام (فراسامانه هوشمند اندازهگیری و مدیریت انرژی) در حوزه انرژی، بر «اتصال» صرف بوده در حالیکه برای هوشمندسازی و اقداماتی ازجمله مدیریت مصرف در نقاط اوج، نیاز به تحلیل دادهها و ارائه مدلهایی برای مدیریت هوشمند هستیم و در این زمینه پیشنهاداتی را برای کارفرمایان داریم.
وی با تأکید بر اینکه باید فراتر از اتصال رفت، تصریح کرد: آمادگی کامل داریم شرکت ملی گاز را در مسیر هوشمندسازی تا نقطه مطلوب کمک کنیم.
معرفی مگاپروژههای اول
در ادامه این نشست، مدیران ارشد سازمانی همراه اول به تشریح مگاپروژههای این اپراتور در حوزه های «انرژی»، «شهر هوشمند»، «لجستیک و حملونقل»، «سلامت»، «کشاورزی» و «سبک زندگی» پرداختند که برخی دستاوردهای آنها را در قالب هوشمندسازی مدیریت مصرف انرژی آب، برق و گاز با تجهیزات هوشمند، لجستیک، مانیتورینگ کانتینری، خودروی متصل، اپراتوری سلامت، مراکز خرید هوشمند، هوشمندسازی المانهای سایت های همراه اول (از جمله کنتور هوشمند برق) و گردشگری شاهد هستیم.
همچنین فناوری NB-IoT که راهکاری امن و پایدارتر مبتنی بر شبکه های نسل چهارم است، در این نشست ارائه شد.
فناوری یاد شده، امکان افزایش پوشش، افزایش ظرفیت و کاهش مصرف باتری در ارتباط ماشین به ماشین را فراهم کرده و به عنوان یک راهکار در سطح وسیع توسط اغلب اپراتورهای بینالمللی مورد استقبال قرار گرفته و در صنایع مختلفی ازجمله انرژی، شهر و خانه هوشمند و کشاورزی قابل استفاده است.
گفتنی است در جریان این نشست، مدیران شرکت ملی گاز از «مرکز مانیتورینگ پیشرفته عملیات شبکه همراه اول» نیز بازدید کردند؛ این مرکز، وظیفه مدیریت مرکزی و یکپارچه، نظارت بیوقفه بر عملکرد و کارایی المانها و واحدهای شبکه و ارائه گزارشات آماری و اطلاعات تحلیلی را برعهده دارد.
در دل این مرکز مانیتورینگ یکپارچه، مرکز مجزای دیگری با داشبوردی لحظهای برای مواقع ضروری و حساس تعبیه شده تا در مواقع بحرانی بتواند پایداری شبکه را حفظ کند.
بنابر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، بخشی از دستاوردهای همراه اول در حوزه هوشمندسازی حوزه انرژی در نمایشگاه بینالمللی صنعت برق که در حال برگزاری است و تا 26 در نمایشگاه بینالمللی تهران ادامه دارد، به نمایش گذاشته شده است.
باتوجه به جایگاه «خلاقیت» و ارائه «راهکارهای هوشمندانه» از سوی اجزای زیستبوم انرژی در تهیه، تامین و عرضه به تمامی مشترکان صنعتی، خانگی، تجاری و کشاورزی که نقش موثری در شکل دهی زیستبوم مدیریت مصرف انرژی دارد، همراه اول به عنوان یکی از پرچمداران ارائه راهکارهای هوشمندسازی زیستبوم انرژی، در این رویداد حضور یافته است.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=569000