اکسپوی ژاپن را جدی بگیریم؛ موضوع پایه اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن، باغبانی و کشاورزی است و ایران یک کشور چهارفصل و پرمحصول بوده و حرفهای بسیاری برای گفتن در این المپیک تجاری-صنعتی دارد.
به گزارش اقتصادمند، حسین نادری رییس و بنیانگذار کانون اقتصادی ایرانیان خارج از کشور (ECOIA)، در یادداشتی به برشمردن اهمیت و فرصتهای اکسپو ژاپن پرداخته که در ادامه میخوانید.
هنوز اشکها و بغضهایم در روز اختتامیه اکسپو دوبی را فراموش نکردهام؛ هنوز فراموش نکردهام فرصتی را که میشد بهترین معرفی را از ایران عزیز داشت را چه زود از دست دادیم. هنوز برخورد نه چندان شایسته مسئول غرفه ایران را با بازدیدکنندگان بهخصوص هموطنان عزیز از یاد نبردهام که زمزمههایی از تلاش برای شرکت نکردن ایران در اکسپو 2025 اوساکا میشنوم.
متأسفانه با اینکه اکسپوهای جهانی یک پلتفرم منحصر به فرد برای دیپلماسی عمومی و برندسازی ملتها و کشورها است اما از چشم مسئولان ما به دور مانده و لزوم بررسی و توجه بیشتر به آن به طور کامل محسوس است.
البته با آمدن تیم جدید در شرکت نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران امیدواریم توجه ویژه و متفاوتی به این رویداد بزرگ که بهعنوان المپیک تجاری-صنعتی میتوان از آن نام برد، بشود و غرفه ایران حرفی برای گفتن داشته باشد.
فرصتهای بسیاری در اکسپو پیش رو که در سال ۲۰۲۵ در ژاپن برگزار میشود، وجود دارد. بهخصوص اینکه موضوع پایه این اکسپو، باغبانی و کشاورزی است و ایران یک کشور چهارفصل و پرمحصول بوده و حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.
این بار توقع داریم مدیران مربوطه به بخش خصوصی توجه بیشتری در برگزاری این رویداد داشته باشند و به جای اینکه فقط به آوردن یک رستوران آن هم با غذاهای خیلی معمولی و کمترین کیفیت و یک مجموعه عرقیجات گیاهی! بسنده کنند، از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنند و ایران را در حد ایران معرفی کنند.
بازدیدکنندگان میلیونی این رویداد به راحتی میتوانند، به بهترین فرصت درجهت ترویج فروش محصولات ایرانی و صادرات خدمات فنی-مهندسی نخبگان ایرانی که بدون اغراق از ارزانترین و باکیفیتترین خدمات در جهان است، منجر شود.
برقراری ارتباط با دیگر شرکتها، نهادها و تجارتهای بینالمللی برای فرصتهای همکاری و تبادل تجاری مسأله دیگری است که نباید از آن غافل شد.
باید بستری فراهم شود تا شرکتهای دانشبنیان و شرکتهایی که در عمل محصول یا خدمات قابل رقابتی برای عرضه دارند، با دریافت تسهیلات در این رویداد بزرگ شرکت کنند.
ایجاد یک رسانه اختصاصی برای ایران به زیانهای مختلف و معرفی آن در مدت باقیمانده تا اکسپو ژاپن میتواند بازدیدکننده بیشتری را جذب غرفه ایران کند و در صورت قوی عمل کردن آن، میتواند به پادزهری در مقابله با جو رسانهای که دشمنان خارجی و مزدوران داخلی آن برای سیاهنمایی کشور عزیزمان ایجاد کردهاند، تبدیل شود.
البته افزایش شناخت برند و تبلیغات در محیط جهانی، پژوهش و توسعه، شناسایی فرصتهای جدید، ایدهپردازی و شرکت در پروژههای تحقیق و توسعه و از همه مهمتر، جلب توجه سرمایهگذاران و مشتریان برای افزایش سرمایهگذاری یا همکاریهای مالی، مواردی هستند که هرکدام بحث مفصلی دارد و حائز اهمیت است.
شاید در حال حاضر زیرساختهای موجود تناسب نداشته باشد اما قطع به یقین ایران میتواند از اکنون برای میزبانی اکسپو ۲۰۳۵ و یا حتی ۲۰۴۰ برنامهریزی کند. به طور قطع این مسأله با کارشناسی دقیق و اعتماد به جوانان ایران اسلامی و همچنین بخش خصوصی امکانپذیر خواهد بود.
امیدوارم شاهد اعتلای نام مقدس کشور عزیزمان ایران در اکسپو ۲۰۲۵ اوساکا ژاپن باشیم.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=569488