رونمایی از سرویس تعمیر تجهیزات ارتباطی با واقعیت افزوده؛ همراه اول در زون «آینده ارتباطی» خود در نمایشگاه تلکام 2023، سرویس توسعهیافتهای مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده را رونمایی کرده که قابلیت تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی را فراهم میکند.
به گزارش اقتصادمند، تکنولوژی واقعیت افزوده (Augmented Reality) یا AR بهعنوان یکی از فناوریهای پیشرو بطور گسترده در صنایع مختلف مرتبط با مخابرات قابل استفاده است.
واقعیت افزوده، امکان ادغام عناصر مجازی با دنیای واقعی را فراهم میکند و به کاربران اجازه میدهد تا با استفاده از دستگاههای هوشمند خود، محیط پیرامون خود را به صورت بصری تغییر داده یا بهبود دهند.
یکی از چالشهای اساسی در بهینهسازی و نگهداری سایتهای مخابراتی، نیاز به بازدید میدانی همزمان با تعامل با آفیس و لازم است متخصصان با تجربه کافی از این سایتها بازدید کنند بنابراین در تمامی نقاط کشور و همچنین تمامی مناطق، ممکن است متخصصان با تجربه کافی در دسترس نباشند یا مهارتهای لازم برای تعمیر و نگهداری تجهیزات را نداشته باشند.
هدف این سامانه مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده که توسط همراه اول توسعه یافته است، «تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتباطی» است که یکی از قابلیتهای این سامانه، شبیهسازی تجهیزات سایتهای مخابراتی و آموزش فرآیندهای نصب و نگهداری تجهیزات به صورت واقعگرایانه است.
علاوهبر این، سامانه باید امکان برقراری تماس و نشست ویدیویی مخاطبان را بهمنظور همکاری و هدایت یکدیگر در تعمیر تجهیزات به صورت راه دور و با استفاده از فناوری واقعیت افزوده را فراهم کند.
فرآیند عملیاتی به این شکل است که در بخش دستیار راه دور این سامانه، با استفاده از فناوری واقعیت افزوده، دو شخص میتوانند به یکدیگر وصل شوند که یکی از آنها متخصص سینیور و دیگری متخصص جونیور یا مشتری است. در این پلتفرم، شخص سینیور قادر است تصویر ویدیویی زنده دوربین فرد جونیور را در سیستم خود مشاهده کند.
همچنین با استفاده از المانهای از پیش تعیین شده و اسکچ کردن روی محیط فرد جونیور به صورت واقعیت افزوده، او را در مراحل مختلف راهنمایی کند؛ بهعنوان نمونه، در یک سناریو که فرد جونیور مستقر در یک سایت مخابراتی با مشکل روبهرو شود، میتواند از طریق پلتفرم با فرد سینیور در مرکز تماس تماس بگیرد و او را در موقعیت خود قرار دهد؛ سپس، فرد سینیور میتواند مشکل را بررسی کرده و با استفاده از واقعیت افزوده، راهکارها و دستورالعملها را به صورت مرحله به مرحله در محیط نیروی جونیور نشان داده و او را راهنمایی کند تا مشکل برطرف شود.
بنابر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، در بخش دستورالعملهای کاری، با استفاده از این سامانه میتوان دستورالعملهای مختلفی که بصورت سنتی روی کاغذ به کاربر منتقل میشوند را با استفاده از فناوری واقعیت افزوده و روی محیط واقعی اعمال کرد تا از این طریق در سریعترین زمان و بدون امکان سوءتفاهم در عملیات و بدون نیاز به متخصص ارشد، برخی از عملیات توسط تکنسین حاضر در محل انجام شود.
قابلیتهای کارکردی این سامانه نیز به طور کلی شامل مواردی ازجمله امکان برقراری تماس تصویری بین کاربران سامانه، ابزارهای برچسبگذاری، دستورالعملهای کاری، مشاهده دادهها و اطلاعات فنی و ضبط جلسه است.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=569605