تبدیل بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس؛ راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، تبدیل کردن بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس و سپس تبدیل آن به بندر ترانشیپی دیگر بنادر خلیجفارس است.
به گزارش اقتصادمند، نماینده گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در بندر چابهار با بیان این مطلب گفت: براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اجرای طرحهای توسعهای جهت تبدیل شدن بندر شهید بهشتی چابهار به مرکز ترانشیپ کالاهای کانتینری به سه بندر اصلی کشور، آغاز و در حال تکمیل است.
این مقام مسئول گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حاشیه بازدید خبرنگاران رسانههای جمعی از ظرفیتها و توانمندیهای این گروه در بندر چابهار با بیان اینکه برای راهاندازی و تداوم خط مستقیم کشتیرانی به بندر چابهار، تمام مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیج شدهاند، افزود: در حال حاضر بندر شهید بهشتی چابهار به مرکز ترانشیپ کالاهای کانتینری گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به سه بندر امام (ره)، عسلویه و بوشهر تبدیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مجموعه لجستیکی را در چابهار راهاندازی کرده که تمامی فعالیتهای ترمینالداری، تخلیه و بارگیری کانتینر را انجام میدهد که به همین منظور ترمینال لجستیک گروه کشتیرانی با مساحت حدود پنج و نیم هکتار در مجاورت اسکله شماره ۱ و ۲ بندر شهید بهشتی مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
بهگفته این مدیر ارشد در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، عمده کانتینرهای تخلیه شده در بندر شهید بهشتی چابهار از مبداء بنادر چین و هند و با استفاده از خطوط مستقیم کشتیرانی هستند که از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به صورت منظم راهاندازی شدهاند.
وی افزود: در عین حال کالاهای صادراتی به مقصد چین و هند نیز به صورت مستقیم روی کشتیهای یاد شده بارگیری میشود که منجر به کاهش چشمگیر «ترانزیت تایم» برای صاحبان کالا شده است.
جابجایی ۴۸ هزار TEU کانتینر در چابهار
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل کالا با کشتی از بنادر چین و تخلیه آن در چابهار و ترانشیپ به بنادر بوشهر، عسلویه و خرمشهر در کمتر از ۲۰ روز انجام میشود، ادامه داد: این امر موجبات رضایت خاطر صاحبان کالا را فراهم کرده است به صورتی که طی ۱۰ ماهه نخست سال جاری، حدود ۴۸ هزار TEU کانتینر از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در این بندر تخلیه و بارگیری شده که در تاریخ بندر چابهار بیسابقه است.
وی با تاکید بر اینکه با همت گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و همکاری مجدّانه سازمان بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاههای ذیربط، طی چهار سال گذشته ورود کالاهای مورد نیاز کشور به مقصد چابهار افزایش قابل توجهی داشته است، اظهار داشت: در حوزه صادرات نیز خوشبختانه از دو ماه پیش، صادرات کالاهای یخچالی نیز از مبداء بندر چابهار آغاز شده است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار در اینباره افزود: محصولاتی مانند سیب و خرما با کانتینرهای یخچالی به مقصد کشور هند صادر میشوند و از سمت هند موز در مدت زمان دو روز و با استفاده از کانتینرهای یخچالی به بندر چابهار وارد میشود، ضمن اینکه علاوهبر تخلیه و بارگیری کالاهای کانتینری، ترانزیت و صادرات کالاهای فله خشک نیز از طریق بندر چابهار در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به خرید ۱۵۰ دستگاه کامیون از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جهت توسعه حملونقل ترکیبی، گفت: باتوجه به عدم امکان بهرهمندی از حملونقل ریلی در بندر چابهار همزمان با خرید کامیونهای یاد شده با چند شرکت توانمند در حمل جادهای نیز برای حمل کالا قرارداد بسته شده تا کالاها از مبداء و یا به مقصد بندر چابهار به صورت DOOR TO DOOR حملونقل شوند.
وی با مهم ارزیابی کردن این اقدام تصریح کرد: در منطقه سیستان و بلوچستان کامیون مناسب به تعداد لازم وجود ندارد بنابراین فعال شدن دهها دستگاه کامیون در این مسیر برای جلب هرچه بیشتر اعتماد صاحبان کالا و بالفعلسازی سرمایهگذاری کلان در بندر چابهار و همچنین رونق کریدور شمال-جنوب از مسیر چابهار بسیار ارزشمند است.
وی ادامه داد: گروه کشتیرانی با اجرای این دست برنامهها هزینه حمل و زمان حمل را تا حد امکان برای صاحبان کالا از جمله کالاهای ترانزیتی در بندر چابهار کاهش داده است.
این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، راهاندازی حملونقل جادهای از/به بندر چابهار را در حوزه ترانزیت کالا به کشورهای حوزه CIS بسیار بااهمیت دانست و گفت: با اضافه شدن ۱۵۰ دستگاه کامیون مورد اشاره قادر خواهیم بود که در مدت زمان کوتاهی کالا را به بنادر امیرآباد و انزلی در دریای خزر برسانیم و از آنجا با کشتیهای شرکت کشتیرانی دریای خزر به کشور مقصد حمل کنیم به این ترتیب کالا از بنادر چین تا بنادر کشورهای حوزه CIS طی مدت ۲۲ تا ۲۴ روز به مقصد میرسد.
وی با اشاره به تسهیلاتی که سازمان بنادر و دریانوردی برای صاحبان کالا برای استفاده از بندر چابهار در نظر گرفته است، تصریح کرد: این سازمان برای کالاهای ترانزیتی از/به بندر چابهار بالغبر ۵۰ درصد تخفیف در هزینه خدمات قائل شده است که قابل توجه است.
نماینده گروه کشتیرانی در بندر چابهار درباره وضعیت تجهیزات فنی بندر چابهار نیز اظهار داشت: با سازمان بنادر و دریانوردی در تمام بخشها ازجمله فنی و تجهیزاتی همکاری بسیار خوبی وجود دارد، اما انتظار این است که بندر چابهار هرچه سریعتر به تجهیزات لازم مانند گنتریکرینها تجهیز شود تا شناورهای بزرگتر قادر به پهلوگیری در بندر باشند و بندر چابهار به یکی از مراکز ترانشیپی کشور تبدیل شده و بهعنوان مکمل بندر شهید رجایی فعالیت کند.
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی، وی راهبرد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تبدیل کردن بندر چابهار به بندر مکمل بندرعباس اعلام کرد و گفت: معتقدیم با رفع برخی کمبودها بندر چابهار باید در میان مدت نه تنها به بندر ترانشیپی داخلی بلکه به بندر ترانشیپی به دیگر بنادر خلیجفارس تبدیل شود.
این مقام مسئول در پایان با تاکید بر اینکه گروه کشتیرانی بر مسئولیت اجتماعی خود در تمام امور واقف است، تصریح کرد: با راهاندازی ترمینال لجستیک بندر چابهار از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، اشتغالزایی خوبی برای بسیاری از ساکنان منطقه ایجاد شده و بسیاری از جوانانی که بیکار بودند هماکنون در این ترمینال مشغول به کار هستند.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=570124