ساماندهی شناسههای ارتباطی در سکوهای مجازی؛ واگذاری شمارههای همراه و یا شناسههای ارتباطی باید طی مراحل قانونی صورت گیرد در غیر این صورت اگر از طریق آن شماره کلاهبرداری و بزهی اتفاق بیفتد، فرد دارنده شماره تلفن باید پاسخگو باشد.
به گزارش اقتصادمند، سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی درباره ابلاغ دستورالعمل ساماندهی واگذاری شناسه ارتباطی در کشور گفت: کمیسیون عالی تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی پس از مدت ها بررسی کارشناسی و دریافت نظرات دستگاههای مختلف، سکوها، سامانههای برخط و خبرگان بخش خصوصی در این حوزه، دستورالعملی برای جلوگیری از کلاهبرداری از مردم توسط شمارههای همراهی که هویت مشخصی ندارند، مشخص کرده است.
حسین دلیریان افزود: واگذاری شمارههای همراه و یا شناسههای ارتباطی باید طی مراحل قانونی صورت گیرد و در صورتی که افراد بدون گذراندن این مراحل شمارهای را به دوستان، اقوام و یا آشنایان خود واگذار کنند و از طریق آن شماره کلاهبرداری و بزهی اتفاق بیفتد، فرد دارنده شماره تلفن باید پاسخگو باشد.
دلیریان با تاکید بر اینکه این ابلاغیه به ساماندهی این فضا برای کاهش کلاهبرداری در فضای مجازی و احقاق حق مردم میپردازد، تصریح کرد: این دستورالعمل باب جدیدی برای ایجاد آرامش و امنیت بیشتر در خرید و فروش اینترنتی و تبادلات مالی و دریافت کالا در فضایی امنتر فراهم خواهد کرد.
سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی ادامه داد: این ابلاغیه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی را موظف کرده تا ضوابط، سامنه و ساز و کارهای انواع واگذاریها را ظرف حداکثر سه ماه تعیین و ابلاغ کند و سکوها، سامانههای ارایهدهنده خدمت و دستگاهها موظف هستند در قالب آن وظایف خود را انجام دهند.
وی با اشاره به اینکه نتیجه اجرای این دستورالعمل کاهش سوءاستفاده در حوزه شناسههای ارتباطی است، اضافه کرد: براساس این ابلاغیه، محدودیتهایی برای کسانی که در این حوزه اقدام به سوءاستفاده از شناسههای ارتباطی میکنند در قالب مجازاتهایی مبتنی بر قانون، در نظر گرفته شده است تا با استفاده از ظرفیت این دستورالعمل، خلاء قانونی در این زمینه رفع شده و مردم در امنیت و آسایش بهتری بتوانند در فضای مجازی فعالیت کنند.
دلیریان با بیان اینکه با این دستورالعمل عرصه بر کلاهبرداران اینترنتی تنگتر خواهد شد، اضافه کرد: شمول این ابلاغیه حتی شامل محدودسازی شمارهها و شناسههایی هم که توسط افراد غیر مورد هک قرار گرفتند نیز میشود، بدین معنا که برای جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان از شمارههای مردم، بلافاصله پس از اینکه فرد متوجه میشود شناسه او هک شده، میتواند درخواست محدودسازی داده و جلوی سوءاستفاده هکرها را بگیرد.
دستورالعمل جدید مرکز ملی فضای مجازی
سیدمحمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی امروز دستورالعملی را ابلاغ کرد که به موجب آن، از کلاهبرداری آنلاین در فضای مجازی توسط افراد سودجو با جعل هویت کاربران، جلوگیری خواهد شد.
براساس دستورالعمل جدید مرکز ملی فضای مجازی، پلیس فتا و کارگروه تعاملپذیری دولت مسئول ساماندهی شمارههای تلفن همراه بدون هویت در سکوها و درگاه های فضای مجازی شدند.
همچنین در صورتی که شماره تلفن همراه فردی بدون انجام مراحل قانونی، واگذار شده باشد، شناسایی و نسبت به احراز هویت فرد و یا در صورت احراز کلاهبرداری نسبت به محدودسازی ارایه خدمت به آن شناسه ارتباطی اقدام میشود.
درگاهها و سکوهای ارایهدهنده خدمات فضای مجازی ازجمله خرید و فروش کالا، تبلیغات و نشر آگهی نیز موظف هستند تا براساس این دستورالعمل نسبت به ایجاد بخش پشتیبان و درگاه الکترونیکی ثبت شکایات مرتبط با شمارههای نامعتبر اقدام کرده و گزارشهای دریافتی را پس از بررسی و تایید به پلیس فتا ارسال کنند.
اگر شماره تلفن همراه بدون آگاهی افراد جعل شده باشد، فرد میتواند برای رفع سوءاثر به مدت یک هفته به پلیس فتا مراجعه کرده و محدودیتهای اعمالی را برطرف کند و اگر فرد در مدت زمان تعیین شده نسبت به رفع سوءاثر اقدام نکند، پلیس فتا شماره فرد خاطی را به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی برای اعمال محدودیتهای ضروری بازدارنده در سبد خدمات ارتباطی آن معرفی میکند.
همچنین در حوزه دستگاههای اجرایی کارگروه تعاملپذیری دولت الکترونیکی موظف شد تا ظرف مدت حداکثر سه ماه ضوابط اجرایی مرتبط با این دستورالعمل را اعلام کند تا هرچه سریعتر با ارتقای سطح احراز هویت شناسههای ارتباطی، محدودیت ارایه خدمات برای شمارههای غیرمجاز اعمال شود.
در این دستورالعمل که در کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی کشور به تصویب رسیده و توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی، جهت اجرا، ابلاغ شده، الزامات، اقدامات و تقسیم کار ملی برای اجرای آن صورت گرفته است.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=570156