بارهای صادراتی خزر منتظر کشتی نمیمانند؛ ظرفیت حمل کالاهای صادراتی در حوزه کشتیرانی خزر بیشتر از تقاضای بار موجود است و بارهای صادراتی در بنادر، منتظر کشتی نمیمانند.
به گزارش اقتصادمند، مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر با بیان این مطلب اظهار داشت: طبق برنامهریزیهای انجام شده از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر و همزمان با ایجاد خطوط منظم کشتیرانی، در حال حاضر کالاهای صادراتی در تمام بنادر شمالی کشور در حال حمل است و بار صادراتی در بنادر، منتظر کشتیها نیستند چراکه ظرفیت حمل کالاهای صادراتی در این حوزه، بیشتر از تقاضای بار موجود است.
کامبیز جهانبانی با بیان اینکه کشتیرانی دریای خزر درراستای حمایت از اقتصاد کشور، اقدام به افزایش ظرفیت حمل خود کرده و تولیدات داخلی اعم از صنعتی، محصولات گلخانهای و کشاورزی را به ویژه از مبداء استانهای شمالی کشور به مقصد کشورهای حاشیه دریای خزر حمل میکند تا به رونق صادرات کالاهای ایرانی به مقصد این کشورها، کمک کند، گفت: در حال حاضر با سیاستگذاریهای انجام شده در کشتیرانی دریای خزر، خوشبختانه حمل کالاهای صادراتی در تمامی بنادر شمالی به مقاصد بنادر روسیه، قزاقستان و دیگر کشورهای حوزه CIS به شکلی منظم و با سرعت بسیار خوبی در حال انجام است.
وی اضافه کرد: باتوجه به ظرفیتسازیهای صورت گرفته، بار صادراتی در بنادر بدون معطلی حمل میشوند و هیچ صادرکنندهای منتظر کشتی برای حمل بار صادراتی خود نیست چراکه عرضه ناوگان برای حمل بار حوزه بیشتر از تقاضا است.
جهانبانی یکی از زمینههای کاری جدید و راهبردی شرکت کشتیرانی دریای خزر را کالاهای کریدوری و ترانزیتی دانست و ادامه داد: این کالاها از مبادی کشورهای آسیایی مانند چین، هند، کشورهای عربی و گاهی کشورهای آفریقایی به مقاصدی همچون روسیه، قزاقستان و حوزه CIS منتقل میشوند، بنابراین کشتیرانی دریای خزر درصدد است با برنامهریزی لازم درباره افزایش سهم در بازار حمل کالاهای کریدوری و ترانزیتی از طریق بنادر شمالی به سوی کشورهای حوزه دریای خزر، گام بردارد.
وی ادامه داد: توسعه و افزایش تعداد شناورهای ناوگان و نیاز به توسعه زیرساختها چه به صورت نرمافزاری و چه به صورت سختافزاری در حوزههای بندری، لجستیکی، تجهیزات تخلیه و بارگیری در بنادر حاشیه دریای خزر اعم از روسیه و کشورهای CIS، باید مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر یادآور شد: امیدواریم بتوانیم با رشد و توسعه همگون و هماهنگ در میان تمام حلقههای زنجیرۀ تأمین به ویژه حلقه ترانزیتی، میزان بار صادراتی از محورهای کریدوری بهعنوان شاهراه ترانزیتی به کشورهای حوزه دریای خزر را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: براساس سیاستگذاریهایی که مبنی بر توسعه ناوگان رقم خورده است، امروز شاهد هستیم حمل کالاهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی بسیار روان و با تناسب بین عرضه و تقاضای حمل کالا، انجام میشود.
فزونی ظرفیت حمل نسبت به عرضه کالا
بهگفته جهانبانی باتوجه به تغییرات و توسعهای که در این خصوص اتفاق افتاده ظرفیت حمل کشتیهایی که به سمت بنادر شمالی در حال تردد هستند، نسبت به گذشته به حدود ۵۰۰ هزار تُن رسیده است.
او افزود: این ظرفیت از طریق ناوگان ایرانی و ناوگان دیگر کشورهای حاشیه خزر در حال عرضه به بازرگانان است و میتواند حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تُن کالا را در سال جابهجا کند؛ این در حالی است که در حال حاضر بنادر شمالی کشور به طور متوسط، در طول سال ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای ترانزیتی، صادراتی و وارداتی را تخلیه و بارگیری میکنند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار حمل دریایی به گونهای است که میتوان گفت عرضه در بازار حمل دریایی کالاهای صادراتی، بیشتر از تقاضا است، گفت: ظرفیت موجود حمل بار دریایی در بنادر شمالی کشور، تکافوی نیاز مشتریان را میددهد هرچند که باید توسعه ناوگان در این حوزه را برای خدماترسانی هرچه بیشتر صورت داد.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر ادامه داد: البته خدماترسانی در این حوزه، فقط محدود به ظرفیت کنونی ناوگان نیست بلکه این حوزه تنها بخشی از حلقه زنجیره حمل بوده و بخش دیگر، توسعه زیرساختهای بندری است که در نحوه تخلیه و بارگیری، مدت زمان عملیات کشتیها و درنهایت در بهرهوری ناوگان و افزایش حمل در دریای خزر بسیار اثرگذار است.
جهانبانی یادآور شد: البته به موازات لازم است که کشورهای مختلف حوزه دریای خزر، نسبت به توسعه زیرساختهای بندری و بهروزرسانی تجهیزات بندری و لجستیکی خود اقدامات لازم را صورت دهند تا بتوان خدمات بهتری را به صادرکنندگان ایرانی ارائه داد.
ظرفیتسازی برای حمل 15 میلیون تُن بار صادراتی
بنابر اعلام روابط عمومی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر تأکید کرد: هدفگذاری انجام شده در دریای خزر این است که علاوهبر ۷ تا ۸ میلیون تُن کالای صادراتی و وارداتی موجود، ظرفیتسازی برای حمل حدود ۱۵ میلیون تُن بار صادراتی از مسیر کریدوری و بنادر شمالی ایران برای کشورهای قزاقستان، روسیه و دیگر کشورهای حوزه CIS نیز صورت گیرد؛ بنابراین در این خصوص نیاز فوری به سرمایهگذاریهای جدید در حوزه بنادر حاشیه دریای خزر چه در داخل و چه در خارج از ایران وجود دارد تا بتوان نسبت به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری و نیز خدمات بهینه لجستیکی گام برداشت.
وی با یادآوری اینکه با افزایش تعداد کشتیها، صف انتظار در لنگرگاههای دیگر کشورهای حوزه دریای خزر افزایش پیدا کرده است، افزود: بر همین اساس نیازمند طرحی نو در توسعه زیرساختهای بندری و لجستیکی به ویژه در دریای خزر هستیم تا بتوانیم پاسخگوی نیاز مشتریان در حوزه ترانزیتی و کریدوری باشیم.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در طول سال جاری در کشتیرانی دریای خزر، حمل بار صادراتی شامل محصولات گلخانهای و مرکبات کشاورزی و باغی از طریق کانتینرهای یخچالی متعلق به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به ثمر رساندهایم؛ خاطرنشان کرد: این امر مورد استقبال صادرکنندگان قرار گرفت و در صورت نیاز بیشتر متقاضیان و صادرکنندگان به کانتینرهای یخچالی، این آمادگی برای توسعه زیرساختهای لازم وجود دارد.
وی با اشاره به ابلاغ سیاستهای کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: راهبرد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکتهای تابعه آن مانند شرکت کشتیرانی خزر این است که بتواند بیش از پیش در اقتصاد دریایی کشور نقشآفرینی کند بنابراین کشتیرانی خزر سیاستهای خود را درراستای توسعه ناوگان با استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای داخلی به منظور ساخت انواع شناور همچنین خرید کشتی از بازار بینالمللی متمرکز کرده و در همین راستا کشتیرانی دریای خزر سال گذشته درجهت تامین نیازهای بازار، اقدام به افزایش ظرفیت ناوگان کرده کرده است.
تداوم ساخت کشتی با توان کشتیسازان داخلی
جهانبانی ادامه داد: کشتیرانی دریای خزر برای نخستین بار، اقدام به سفارش ساخت چهار فروند کشتی شامل دو فروند رو-رو کانتینری و دو فروند جنرال کارگو ۳۵۰۰ تُنی از شرکت کشتیسازی داخلی کرده و درصدد است درراستای توانمندسازی تولیدات داخلی، کمک به تقویت اشتغالزایی و پیشبرد سیاستهای کلی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گام بردارد.
وی همچنین با اعلام آمادگی شرکت کشتیرانی خزر نسبت به ثبت سفارش ساخت به کشتیسازیهای داخلی، گفت: در کشتیرانی خزر این آمادگی را داریم که در دورههای متمادی و همراه با سیاستهای گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ثبت سفارشات خود به کشتیسازیهای داخلی را ادامه دهیم.
جهانبانی ابراز امیدواری کرد که کشتیهای سفارش داده شده به کشتیسازان داخلی، در زمان مقرر به ناوگان کشتیرانی دریای خزر ملحق شوند و فعالیت خود را در کنار مجموعه ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آغاز کنند.
وی افزود: خوشبختانه با همکاری که بین شرکت کشتیرانی دریای خزر و کشتیسازان داخلی ایجاد شده، خط تولید کشتی در بنادر شمالی راهاندازی شده که در اثر آن، به تحولات مثبتی در مناطق شمالی آغاز و منجر به اشتغالزایی مستقیم چند صد نفر نیروی متخصص دانشگاهی و کارگران ماهر شده است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر همچنین خاطرنشان کرد که کشور در انجام تعمیرات ادواری کشتیهای خود در دریای خزر بهطور کامل خودکفا شده است و کشتیرانی دریای خزر تمامی تعمیرات دورهای شناورهای خود را در مجتمعهای تعمیراتی داخلی در بنادر شمالی انجام میدهد که این امر، به ایجاد اشتغال پایدار و بهبود دانش تعمیراتی در منطقه و کشور منجر شده است؛ به خصوص اینکه تعمیرات ادواری براساس تمامی استانداردهای لازم بینالمللی و به همراه تاییدیه از مؤسسات ردهبندی انجام میشود.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=570578