خروج 30 درصد از فروشندگان صنف تلفن همراه از بازار؛ اگر شرایط به همین وضع ادامه داشته باشد بهطور قطع تا پایان سال جاری بالغبر 20 تا 30 درصد فروشندگان اتحادیه صنف صوتی تصویری و تلفن همراه از این صنف خارج خواهند شد.
به گزارش اقتصادمند، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری، آلات موسیقی، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با هشدار درباره خروج فعالان قدیمی این صنف از بازار خبر داد و درباره مشکلات موجود فروشندگان در بازار و خروج آنها از این صنف، گفت: در طول یک سال گذشته نزدیک به 100 نفر از اعضای دارای پروانه کسب این اتحادیه بهدلیل وجود مشکلات متعدد، تغییر شغل دادهاند.
محمدرضا رمضان افزود: برخی از این افراد نزدیک به 30 سال در این شغل فعال بودند و خروج آنها هشداری برای این صنف و شبکه بازار کشور خواهد بود. افزایش اجاره مغازه و ضرایب مالیاتی، رکود بازار، راکد شدن سرمایه در گردش، ناتوانی در پرداخت حقوق و دستمزد و برخی دیگر از عوامل، باعث شده که تعدادی از فروشندگان لوازم خانگی و موبایل عطای کار را به لقای آن بخشیده و از این صنف خارج شوند.
رمضان اضافه کرد: اگر همین شرایط ادامه داشته باشد بهطور قطع تا پایان سال جاری بالغبر 20 تا 30 درصد فروشندگان از این صنف خارج خواهند شد. این شغل نیاز به سرمایه زیادی دارد و سرمایهگذار نیز انتظار دارد که ضمن حفظ اصل سرمایه، سود مناسبی هم از این راه داشته باشد. این درحالی است که سراها و شهرهای فروشگاهی در حال حاضر 50 تا 60 درصد بازار ما را به دست آوردهاند و همین نیز عاملی برای خروج واحدهای صنفی از صنف شده است.
وی تصریح کرد: بسیاری از بازارها به صورت زنجیروار به هم وصل هستند. بنابراین اگر مشکلی برای صنفی به وجود آید دیگر اصناف نیز با آن روبهرو خواهند شد. متاسفانه در حال حاضر رکود دامنگیر بسیاری از بازارها و اصناف شده و همین مورد روی تولید و همچنین شبکه توزیع اثرات نامطلوبی دارد. به نظر میرسد یکی از بهترین تصمیمها در این خصوص، ایجاد تسهیلات مناسب خرید از سوی بانکها برای صنفهای مختلف و بهخصوص لوازم خانگی و موبایل است تا کمی از این رکود کاسته شود.
رمضان ادامه داد: گاهی دیده میشود فردی از یک تلفن همراه معیوب که سمتی از آن را با چسب و سمت دیگر را با کِش بسته، استفاده میکند که این برای کشور ما زیبنده نیست. مشخص است این اتفاق، محصول کاهش قدرت خرید مصرفکننده است. البته نیاز است کالایی مانند موبایل هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ فرهنگی مدیریت مناسبی داشته باشد.
سراها شغلها را نابود میکنند
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری، آلات موسیقی، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران با اعلام اینکه ماهانه یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه گوشی موبایل وارد کشور میشود، درباره فروش انواع کالا و بهخصوص لوازم خانگی در سراها و شهرهای فروشگاهی که شکل فعالیت آنها موجب اعتراض بازار و شبکههای توزیع بسیاری از کالاها شده است، گفت: متاسفانه سراها و شهرهای فروشگاهی شرایط لازم را برای عرضه کالا ندارند. حتی آنها تخصص مناسب برای فروش را هم ندارند.
او یادآور شد: گفته میشود با افتتاح هر سرا یا شهرفروشگاهی، تعدادی شغل ایجاد میشود. اما متاسفانه دوبرابر همین تعداد ایجاد شغل، فروشندههای زیادی در شبکه توزیع بازار شغل خود را از دست میدهند، چراکه این گونه فروشگاهها با فعالیت ضدتجارت خود باعث کسادی و بیرونقی بازارها میشوند.
بهگفته رمضان، مهمترین موضوعی که درخصوص فعالیت سراها و شهرهای فروشگاهی محل اختلاف نیز شده، این است که متاسفانه بانکها به جای اینکه تسهیلات خود را وارد چرخه تولید کرده یا به دست مصرفکننده برسانند، به سمت بنگاهداری رفته و با ورود به مقوله فروش از طریق همین سراها، مقدمات ضربه به تولیدکننده و خریدار را ایجاد کردهاند. بنابراین رقابت بین سراها و شهرهای فروشگاهی و بازار عادلانه نیست. در همین ارتباط تبلیغات گسترده از سوی صداوسیما و شهرداریها برای این گونه فروشگاهها را شاهد هستیم که این کار نیز ناعادلانه بودن این رقابت را تشدید میکند. عجیب اینکه تبلیغات و شعارهای این فروشگاهها واقعی نیست و فقط برای اِغوا کردن خریدار انجام میشود.
وی تصریح کرد: با این شرایط هر روز اصناف ضعیفتر شده و در آینده نزدیک اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد دیگر فعالیت برای بسیاری از فروشندگان بازار توجیه اقتصادی نداشته و باید به فکر تغییر شغل باشند. به همین دلیل بارها عنوان کردیم در فعالیت این فروشگاهها که بدون تحقیق و برنامه آغاز شده باید تجدید نظر شود.
افزایش تقاضا برای تلویزیونهای 55 اینچ
بنابر اعلام اتاق اصناف تهران، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان دستگاههای صوتی و تصویری، آلات موسیقی، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران درباره آخرین وضعیت بازار فروش تلویزیون نیز گفت: تلویزیون کالایی ضروری برای هر خانوادهای است؛ آمار دقیقی درخصوص تولید یا واردات قانونی آن نداریم اما باتوجه به رصد بازار، معتقد هستیم سلیقه مردم برای استفاده از تلویزیون عوض شده است. در طول دو سال گذشته مردم و مصرفکنندگان، علاقه بیشتری به خرید تلویزیون با اندازه و اینچهای بزرگتر از خود نشان داده و درنتیجه استقبال بیشتری برای خرید تلویزیونهای بزرگ داشتهاند. به این ترتیب متوسط مصرف خریداران تلویزیون به ابعاد 55 اینچ رسیده است.
او با طرح این موضوع که افزایش قیمت تلویزیون فعلا توجیه ندارد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه تنوع تولید تلویزیون در بازار زیاد است. قیمت این کالا سال قبل به اندازه کافی افزایش داشته و به نظر میرسد در حال حاضر و با شرایط فعلی بازار، افزایش قیمت آن توجیه و کشش کافی را ندارد. شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی پس از کسب مجوز از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود میکنند. متاسفانه برخی از شرکتها با عوض کردن کد یا برخی علائم محصولات تولیدی خود، اقدام به افزایش قیمت میکنند که این کار آنها باعث برهم خوردن تعادل بازار میشود. بهتر است این نوع شرکتها به دنبال افزایش کیفیت محصولات خود باشند تا مصرفکننده هم میل و رضایت بیشتری برای خرید داشته باشد.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=571257