هوشمندسازی انرژی متولی مستقل ندارد؛ در حال حاضر حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی، عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزههای تصمیمگیری و اجرا است.
به گزارش اقتصادمند، مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول با بیان این مطلب، بازیگران اصلی حوزه هوشمندسازی انرژی در کشور را «مجلس»، «دولت»، «تأمینکنندگان اتصال نظیر اپراتورهای تلفن همراه» و «تأمینکنندگان بخش خصوصی» است.
«بیستوهشتمین کنفرانس بینالمللی شبکههای توزیع نیروی برق» از 11 تا 13 اردیبهشت 1403به میزبانی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان و با حمایت همراه اول در دانشگاه زنجان برگزار شد.
در حالیکه امید میرود برگزاری چنین رویدادهایی فراهمکننده بستری مناسب برای تبادل دانش و تجربیات خبرگان علمی و صنعتی باشد، «معرفی اهمیت هوشمندسازی در حوزه توزیع نیروی برق» و «توسعه همکاریهای علمی و صنعتی با دیگر مراکز علمی جهان» ازجمله برخی اهداف مهم آن بود.
در همین راستا و طی آخرین روز برگزاری رویداد، پنل «مدیریت مصرف هوشمند» با حضور مصطفی درجزی، مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول و نمایندگانی از توانیر و دانشگاههای خواجه نصیرالدین طوسی و شهید باهنر برگزار شد.
درجزی در این نشست، ارائه خود را با محوریت سه موضوع «ضرورت حضور اپراتورهای تلفن همراه در حوزه انرژی»، «جزییات همکاری همراه اول در پروژه فهام و هوشمندسازی موتورهای کشاورزی و صنعتی» و «ایجاد راهکارهای متنوع برای مدیریت مصرف بخش خانگی و تجاری» داشت و به جایگاه رقابتی همراه اول در منطقه پرداخت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 57 درصد از سهم درآمدی بازار ارتباطات سیار در اختیار همراه اول است، اظهار کرد: 53 درصد سهم بازار مشترکان فعال نیز در اختیار اپراتور اول تلفن همراه است کما اینکه بیش از 80 درصد کانال ارتباطی مشترکان با صنعت برق از طریق سیمکارتهای همراه اول است.
مدیرکل کسبوکار سازمانی همراه اول با اشاره به سه لایه کسبوکاری این اپراتور عنوان کرد: طی سالیان اخیر باتوجه به ترسیم ماموریت «تحقق رویای دیجیتال» با چشمانداز تبدیل شدن به یکی از رهبران بازار ICT منطقه با ارائه خدمات و راهکارهای هوشمند، اقدام به سرمایهگذاریهای هوشمندانه مطابق با این رسالت بزرگ در سه لایه کسبوکاری خود اعم از Core بهعنوان کسبوکار اصلی،Near core بهعنوان نزدیک به کسبوکار اصلی و Beyond core بهعنوان فراتر از لایه اصلی کردهایم.
درجزی ورود همراه اول به حوزههای «سلامت»، «انرژی»، «کشاورزی»، «خدمات عمومی و شهری»، «لجستیک و حملونقل» و «سبک زندگی» را نیز در قالب مگاپروژههای سازمانی تشریح کرد و گفت: بهعنوان نمونه در مگاپروژه انرژی با هدف پیادهسازی ساختار «انرژی هوشمند»، در بخشهای هوشمندسازی کنتورهای برق و گاز بهعنوان اپراتور انرژی شناخته میشویم، ضمن اینکه تفکیک هوشمند مصرف انرژی اعم از آب، برق و گاز را نیز به سرانجام رساندهایم.
وی ادامه داد: ما پیش از هر چیز، مکلف به انجام و آزمون پروژهها در شبکه گسترده ارتباطی خودمان هستیم و در این راستا به «هوشمندسازی کنتور برق سایتهای همراه اول» اقدام کردهایم.
مدیرکل کسبوکار سازمانی شرکت ارتباطات سیار ایران اشارهای به بنچمارک کردن بازارهای آمریکا و آسیا در حوزه انرژی، اذعان کرد: طبق تحلیل و پیشبینیهای Researchandmarkets «بازار جهانی انرژی» با نرخ رشد سالانه 6.8 درصد، از 6416 به 8315 میلیارد دلار در سال 2027 خواهد رسید و ارزش «بازار جهانی کنتورهای هوشمند» تا سال 2030 با نرخ رشد سالانه 7.7 درصد به 25.3 میلیارد دلار دست خواهد یافت.
بنابر اعلام اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، درجزی در میان صحبتهای خود گزارشی از GSMA در سال 2021 نیز ارائه کرد که در آن پردرآمدترین حوزههای خدماتی در سبد درآمدی اپراتورهای بینالمللی مشخص و گفته شده که به ترتیب سهم تولید 56 درصد، مالی 31 درصد، تجارت الکترونیکی 27 درصد، سلامت الکترونیکی 22 درصد، انرژی 14 درصد و کشاورزی نیز 14 درصد است.
وی بازیگران اصلی حوزه هوشمندسازی انرژی در کشور را «مجلس»، «دولت»، «تأمینکنندگان اتصال نظیر اپراتورهای تلفن همراه» و «تأمینکنندگان بخش خصوصی» دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر حلقه مفقوده در مقوله هوشمندسازی، عدم وجود نهاد مستقل و متشکل از همه بازیگران در حوزههای تصمیمگیری و اجرا است.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=571266