خبرگزاری فارس- گروه قرآن و فعالیتهای دینی: در ادامه انتشار شرح آیات منتخب قرآن و در بیستویکمین روز از ماه مبارک رمضان شرح و تفسیر آیات منتخب جزء ۲۱ قرآن کریم بر اساس تفسیر نور به همراه توضیحات حجتالاسلام محسن قرائتی تقدیم میشود.
آیه ۲۰ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ إِذا أَنْتُمْ بَشَرٌ تَنْتَشِرُونَ» و از نشانههاى الهى آن است که شما را از خاکى (پست) آفرید، پس (به صورت) بشرى به هر سوى پراکنده شدید.
شرح آیه ۲۰ سوره مبارکه روم توسط حجتالاسلام قرائتی
خلقت انسان از خاکی پست
در قرآن، یازده مورد تعبیر «وَ مِنْ آیاتِهِ» به کار رفته که هفت موردش در این سوره است. در آیه قبل، خروج مرده از زنده و بالعکس به طور کلّى و سربسته مطرح شد و این آیه نمونه آن مطلب کلّى است.
نشانههای آفرینش
۱- بهترین راه خداشناسى، تفکّر در آفرینش است. «وَ مِنْ آیاتِهِ …»
۲- نشانههاى الهى قابل شمارش نیست، آنچه گفته مىشود اندکى از بسیار است. «مِنْ آیاتِهِ»
۳- در میان آفریدهها، انسان بارزترین آنهاست. (آیاتى که دربارهى نشانههاى قدرت الهى است، از انسان شروع مىشود.) «مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ»
۴- خودشناسى، مقدّمه خداشناسى است. «مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ»
۵- منشأ وجودى همه انسانها خاک است. (تفاخرهاى بىارزش را کنار بگذاریم.) «مِنْ تُرابٍ»
۶- در خاک، حسّ و حرکت نیست، ولى در انسان هست و این، نشانه قدرت و عظمت پروردگار است. «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ … تَنْتَشِرُونَ»
آیه ۲۱ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ» و از نشانههاى او آن است که از جنس خودتان همسرانى براى شما آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما و همسرانتان علاقه شدید و رحمت قرار داد؛ بى شک در این (نعمت الهى،) براى گروهى که مىاندیشند نشانههاى قطعى است.
شرح جزء ۲۱ قرآن توسط حجتالاسلام قرائتی
یاد خدا مایه آرامش روح
یاد خداوند مایه آرامش دل و روح است، «بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[۱] و همسر مایه آرامش جسم و روان. «أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیها»[۲]
همسر مایه آرامش جسم و روان
۱- آفرینش، هدفدار است. «خَلَقَ لَکُمْ»
۲- زن و مرد از یک جنس هستند. (بر خلاف پارهاى عقاید خرافى و تحقیرآمیز که زن را موجودى پستتر یا از جنس دیگر مىپندارند.) «مِنْ أَنْفُسِکُمْ»
۳- همسر باید عامل آرامش باشد نه مایه تشنّج و اضطراب. «لِتَسْکُنُوا إِلَیها»
۴- هدف از ازدواج، تنها ارضاى غریزه جنسى نیست، بلکه رسیدن به یک آرامش جسمى و روانى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیها»
۵- نقش همسر، آرام بخشى است. «لِتَسْکُنُوا إِلَیها»
۶- محبّت، هدیهاى الهى است که با مال و مقام و زیبایى به دست نمىآید. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هدیه خدا به عروس و داماد است.)
۷- هر کس با هر عملى که آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشهدار کند، از مدار الهى خارج و در خطّ شیطان است. «جَعَلَ بَینَکُمْ …»
۸- رابطه زن و مرد، باید بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترک است.)
۹- مودّت و رحمت، هر دو با هم کارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى کشیده مىشود و رحمت بدون مودّت نیز دوام ندارد.) «مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً»
۱۰- تنها اهل فکر مىتوانند به نقش سازندهى ازدواج پى ببرند. «لِقَوْمٍ یتَفَکَّرُونَ»
آیه ۲۲ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْعالِمِینَ» و از نشانههاى الهى، آفرینش آسمانها و زمین، و تفاوت زبانها و رنگهاى شماست؛ همانا در این امر براى دانشمندان نشانههایى قطعى است.
نشانههایی از قدرت الهی
۱- آفرینش آسمانها و زمین، از نشانههاى قدرت بىپایان الهى است. «وَ مِنْ آیاتِهِ خَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
۲- تفاوت نژادها و زبانها، راهى براى خداشناسى است. «وَ مِنْ آیاتِهِ … اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ»
۳- هر زبانى براى خود ارزش و اصالت دارد و تغییر آن نه کمال است و نه لازم. (هیچ کس حقّ ندارد نژادها و زبانهاى دیگر را تحقیر نماید.) «وَ مِنْ آیاتِهِ … اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ وَ أَلْوانِکُمْ»
۴- یکسان بودن شکل و رنگ همه انسانها با ابتکار و نوآورى و بدیع بودن خداوند سازگار نیست. «وَ مِنْ آیاتِهِ اخْتِلافُ أَلْسِنَتِکُمْ…»
۵- انسان عالم و فهمیده، از اختلاف رنگها و زبانها به معرفت الهى مىرسد ولى جاهل، رنگ و زبان را وسیله تحقیر و تفاخر قرار مىدهد. «لِلْعالِمِینَ»
آیه ۲۳ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ وَ ابْتِغاؤُکُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یسْمَعُونَ» و از نشانههاى الهى، خوابیدن شما در شب و روز، و تلاش شما در کسب فضل پروردگار است؛ همانا در این امر براى گروهى که (حقایق را) مىشنوند نشانههایى قطعى است.
شرح جزء ۲۲ و ۲۳ سوره مبارکه روم توسط حجتالاسلام قرائتی
پیامهایی از آیه ۲۳ سوره مبارکه روم
۱- نعمتهاى الهى را ساده ننگیریم؛ خواب نیز یک نعمت بزرگ است. «وَ مِنْ آیاتِهِ مَنامُکُمْ»
۲- خواب، مقدّمه تلاش است. «مَنامُکُمْ … وَ ابْتِغاؤُکُمْ»
۳- کار و تلاش براى کسب معاش، امرى پسندیده و نشانهاى الهى است. «وَ مِنْ آیاتِهِ … ابْتِغاؤُکُمْ»
۴- اصل خواب براى شب است و خواب در روز، براى استراحت جزیى است. «مَنامُکُمْ بِاللَّیلِ وَ النَّهارِ»
۵- فضل الهى گسترده است ولى تلاش ما براى کسب آن لازم است. «ابْتِغاؤُکُمْ»
۶- نعمتهایى که دریافت مىکنیم، به خاطر استحقاق نیست، بلکه لطف و فضل الهى است. «مِنْ فَضْلِهِ»
آیه ۲۴ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ یرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفاً وَ طَمَعاً وَ ینَزِّلُ مِنَ السَّماءِ ماءً فَیحْیی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ» و از نشانههاى الهى آن است که برق (آسمان) را که مایه بیم و امید است به شما نشان مىدهد و از آسمان، آبى مىفرستد که زمین را بعد از مردنش زنده مىکند، همانا در این امر براى گروهى که مىاندیشند نشانههایى قطعى است.
مصادیقی از نعمتهای الهی
در این آیه و آیات قبل، چهار تعبیر به چشم مىخورد: «یتَفَکَّرُونَ»، «لِلْعالِمِینَ»، «یسْمَعُونَ» و «یعْقِلُونَ». براى عملى شدن این چهار تعبیر، چهار مرحله طبیعى بیان شده است:
۱. انسان در آغاز، فکر مىکند. «یتَفَکَّرُونَ»
۲. سپس مىفهمد و عالم مىشود. «لِلْعالِمِینَ»
۳. کسىکه آگاه شد، حرفها را با دقّت گوش مىدهد و نکته سنجى مىکند. «یسْمَعُونَ»
۴. در اثر شنیدن عمیق، به تعّقل و اندیشیدن مىرسد. «یعْقِلُونَ»
پیامهایی از آیه ۲۴ سوره مبارکه روم
۱- بیم و امید، در کنار هم سازنده است. «خَوْفاً وَ طَمَعاً»
۲- برقِ آسمان، بارش و سبز شدن زمین تصادفى نیست، بلکه بر اساس یک برنامه دقیق و حساب شده است. «الْبَرْقَ … ینَزِّلُ … فَیحْیی»
۳- نظام آفرینش، بر اساس اسباب و علل پایهریزى شده است. «فَیحْیی بِهِ»
۴- پائیز و بهار، ریزش و رویش گیاهان، از نشانههاى قدرت خداوند در آفرینش است. «فَیحْیی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها»
۵- خداشناسى باید بر اساس علم و فکر و تعقّل باشد. «لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یعْقِلُونَ»
آیه ۲۵ سوره مبارکه روم
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ تَقُومَ السَّماءُ وَ الْأَرْضُ بِأَمْرِهِ ثُمَّ إِذا دَعاکُمْ دَعْوَهً مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» و از نشانههاى الهى آن است که آسمان و زمین به فرمان او بر پاست؛ پس هرگاه شما را از زمین فرا خواند، ناگهان (از قبر) بیرون مىآیید (و در صحنه قیامت حاضر شوید).
شرح آیات ۲۴ و ۲۵ سوره مبارکه روم توسط حجتالاسلام قرائتی
آفرینش انسان از خاک نشانهای محکم از قدرت الهی
در این آیات، هم آفرینش انسان از خاک، نشانه قدرت الهى شمرده شد، «خَلَقَکُمْ مِنْ تُرابٍ» هم مرگ و خروج انسان از قبر. «مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ» خداوند در این آیه و پنج آیه قبل، پانزده مرتبه مردم را مخاطب قرار داده و نعمتهاى خود را برشمرده که این، یکى از شیوههاى تبلیغ است.
پیامهایی از آیه ۲۵ سوره مبارکه روم
۱- استوارى نظام آفرینش، نه تصادفى است و نه به دست دیگران، به اراده الهى است. «تَقُومَ … بِأَمْرِهِ»
۲- پیدایش معاد، با اراده و دعوت خداوند انجام مىگیرد. «دَعاکُمْ دَعْوَهً»
۳- دعوت پیامبر خدا، مرده را زنده مىکند، «ثُمَّ ادْعُهُنَّ یأْتِینَکَ سَعْیاً»[۳] تا چه رسد به دعوت الهى. «دَعاکُمْ دَعْوَهً مِنَ الْأَرْضِ إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»
۴- ایمان به مبدأ، مقدّمه ایمان به معاد است. کسى که نظام هستى را بر پا کرد، شما را نیز پس از مرگ زنده مىکند. «تَقُومَ السَّماءُ … إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»
۵- معاد، جسمانى است. «مِنَ الْأَرْضِ … تَخْرُجُونَ»
۶- پیدایش معاد، دفعى است نه تدریجى. «إِذا أَنْتُمْ تَخْرُجُونَ»
پینوشتها
[۱] . رعد، ۲۸
[۲] . روم، ۲۱
[۳] . بقره، ۲۶۰
انتهای پیام/
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=35982