رئیس اتاق بازرگانی گفت: سرعت حمل و نقل ریلی ما بین ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت است و این موضوع چه هزینهای برای صادرکنندگان به وجود میآورد؟ تشریفات در گمرکات ما بسیار زیاد است و عملا صادرکننده را اذیت میکند.
دانشجو نوشت: غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی در بیست و پنجمین سالروز ملی صادرات گفت: ما موقعی میتوانیم در روند صادرات کشور ببینیم که حرفهای امسال با حرفهای سال گذشته فرق کند، بسیاری از مشکلاتی که گفته میشود در سالهای قبل هم بوده است، صادرکنندههای نمونه یکی دو سال اخیر بسیار وضعیت متفاوتی نسبت به صادرکنندگان گذشته دارند، شرایط بسیار نسبت به گذشته سختتر شده است. در سی سال گذشته از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۰ رقم صادرات را مقایسه کنیم متاسفانه رشدی نداشتهایم.
وی افزود: در حالی که در این سی سال تمام رقبای هم تراز ما مانند ترکیه ۷ برابر صادرات بیشتر شده، مالزی ۵ برابر، نیجریه و کشورهای شمال آفریقا حدود ۲ تا ۳ برابر رشد کردند و طبق اطلاعات بیشتر از ۵۰ درصد صادرات ما نفت بوده و بخش قابل توجهی هم خام فروشی بوده است. کلا یک تا ۱/۵ درصد از صادرات ما صادرات شرکتهای دانشبنیان و فناوریهای جدید است که این بسیار برای صادرات ما خطرناک است و باید تجدیدنظر شود.
رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت باید همت بیشتری را برای تامین ارز کشور از طریق پشتیبانی از صادرکنندهها بکار ببندد، تصریح کرد: چنانچه بخشهای صادرات ما نتوانند از رشد مناسب برخوردار باشد و منابع ارزی تامین کند آینده اقتصادی ما حتما با خطر مواجه خواهد شد.
شافعی افزود: آنچه در اساسنامه صندوق توسعه ملی است این است که نگاه بودجهای به این صندوق نباشد، آیا تا به حال بر اساس این موارد اساسنامهای عمل شده است؟
وی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا ۹۹، تقریبا از ۲۲ میلیارد دلار ۱۰ میلیارد دلار به بخش خصوصی اختصاص پیدا کرده و در همین بخش هم صادرات مظلومترین بخش بوده است، تصریح کرد: در سالهای اخیرم تقاضایی برای استفاده از صندوق توسعه ملی نبود به دلیل اینکه تمام ریسک استفاده از ان به عهده به صادرکننده است.
رئیس اتاق بازرگانی در بخش دیگری از صحبتهایش با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: این موضوع ۳۰ سال است که در حال تکرار است و آن هم این است که اگر روزی ازیکستان تصمیم بگیرد که پنبهاش را از کشور ما ترانزیت نکند عملا حمل و نقل ریلی ما باید تعطیل شود.
شافعی افزود: سرعت حمل و نقل ریلی ما بین ۱۲ تا ۱۵ کیلومتر بر ساعت است و این موضوع چه هزینهای برای صادرکنندگان به وجود میآورد؟ تشریفات در گمرکات ما بسیار زیاد است و عملا صادرکننده را اذیت میکند، اصطلاحا یک مریض و چهل قلندر در گمرکات است. موضوعی که از سال ۹۷ تاکنون اتفاق افتاده است نتیجه اصلیاش به حاشیه رفتن صادرکنندگان حرفهای و ریشهدار است و در عوض رشد و نمو افراد غیرحرفهای و سوءاستفادهگر بود که باعث ضرر بسیار کشور شد.
وی درباره مسائل ارزی خاطر نشان کرد: به نظر من اشتباه مهم دولت این بود که به جای اینکه با افزایش صادرات ارز را کنترل کند، تمام تلاشش بر این شده که قیمت ارز را کنترل کند. وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت باید متولیان اصلی صادرات باشند و مابقی دستگاهها با این دو سازمان هماهنگ شوند.
رئیس اتاق بازرگانی در پایان تصریح کرد: اگر صادرات مهم است باید جلسات شورای عالی صادرات به موقع برگزار شود، سالهایی بوده که در طول یک سال فقط یک بار این جلسه برگزار شده است.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=371683