به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، نخستین جشنواره دانشگاه بهرهور و سومین جشنواره بیمارستان بهرهور با هدف شناساندن مراکز درمانی فعال در این حوزه و تبادل نظرات مسئولان مراکز درمانی مختلف در حوزه آموزش بهداشت و درمان دانشگاههای علوم پزشکی به ویژه در مسیر دانشگاه هوشمند و نسل سوم، در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه گسترش و بهره وری باید در سطح ملی ایجاد شود اظهار کرد: باید تلاش کنیم در حوزه های مختلف سلامت خدمت بهینه با هدف ارتقای سلامت عمومی را ارایه دهیم.
وی با بیان اینکه اداره بیمارستانها یکی از سخت ترین، مسئولیتهای مدیریتی است، اظهار کرد: باید در بیمارستانها و مراکز درمانی بهترین و باکیفیت ترین خدمات به بیماران داده شود، خدمتی که حق مسلم بیمار است.
معاون درمان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را یکی از پیشروترین دانشگاه های کشور در حوزه بهره وری و ارایه خدمت دانست و گفت: باید روش های ارتقا بهره وری که در این دانشگاه انجام می شود به سایر دانشگاهها تسری یابد.
کاهش موارد سرپایی و بستری کرونایی
کریمی در ادامه به کاهش موارد سرپایی، بستری و فوتیهای ناشی از کرونا اشاره کرد و افزود: کاهش موارد ابتلا نباید موجب نادیده گرفتن پروتکلها و ساده انگاری شود.
وی تاکید کرد: باید ریکاوری پرسنل حوزه سلامت به صورت حساب شده و دورهای مورد توجه روسای بیمارستانها باشد.
کریمی با بیان اینکه دستورالعملهای مراقبتهای بهداشتی در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شده است عنوان کرد: باید با مدیریت و نظارت کافی خدمات درمانی و بهداشتی در این ایام تعطیل نشود.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: در این جشنواره ضمن تقدیر از برترین باید راهکارهای اساسی برای کاهش مشکلات سایر بیمارستانها مورد توجه باشد.
محرومیت زدایی در دستورکار است
وی توجه بیشتر به مشکلات مناطق محروم خصوصا حاشیه تهران را خواستار شد و افزود: بخشی از این مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است که ارایه خدمات بهداشتی و درمانی با هدف کاهش محرومیت زدایی باید در دستور کار باشد.
برخورد قاطع با تخلفات، موارد ارجاع از دولتی به خصوصی، تعرفهها، عدم رعایت انطباق و مقابله با زیر میزی از دیگر مواردی بود که کریمی با هدف اجرای عدالت اسلامی در نظام سلامت به آن اشاره کرد.
معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت رضایت بیماران، گفت: باید خواسته های منطقی بیماران به بهترین شکل و با تمرکز بر سلامت بیمار و جامعه تامین شود.
وی با تاکید بر اینکه عدالت و تعالی خصوصا در مناطق محروم در نظام سلامت بیش از پیش دیده شود، اضافه کرد: امروز در هر مرحلهای که هستیم باید به سمت بهتر شدن حرکت کنیم.
بهزاد رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اصل مدیریت وفاداری است، اظهار کرد: دانشگاه مرکز عقلانیت و بهره وری است.
وی با تاکید بر اینکه باید مصادیق بهره وری در دانشگاههای علوم پزشکی ایجاد شود، افزود: دانشگاه فاصله بین صنعت و آموزش را به کمترین حد ممکن میرساند و محصول آن سلامت و لبخندی است که بر لب مردم می نشیند.
رحیمی گفت: ارزش افزوده جامعه مدیریتی دانشگاههای علوم پزشکی در مراکز بیمارستانی ایجاد میشود.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به ساختار ناهمگون و متفاوت اداره بیمارستانها گفت: در مدیریت بیمارستانی محدودیت و نه گفتن معنایی ندارد، باید در درمان بیماران علیرغم تمام کمبودها سلامت مردم حفظ شود، این مهم مصداق بارز بهره وری است.
فاصله بین آموزش و صنعت در بیمارستانها توجیه منطقی ندارد
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه فاصله بین آموزش و صنعت در بیمارستانها توجیه منطقی ندارد، توضیح داد: یکی از محورهایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی به آن میبالیم ارتقای سلامت و رضایت بیماران است.
وی سلامت مردم با ۴۰ سال پیش را مقایسه کرد و افزود: مطمئنا ارتقای کیفیت در خدمات سلامت بر آرامش روانی مردم که بخش بزرگی از آن در چارچوب مولفههای سلامت جای میگیرد اثر بخش است.
رحیمی خاطرنشان کرد: مصداق مدیریت مناسب در کشور، مدیریت بیمارستانی است.
وی در ادامه به بحران کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا به سادگی مدیریت و کنترل نشد، کرونا با تلاش جانفشانی مهار شد و به عبارتی سفیدپوشان نظام سلامت برای حفاظت از جان مردم قربانی کرونا شدند.
به گفته رحیمی چنانچه بهره وری در تمام ابعاد مورد توجه باشد قطعا بر چالشها و مشکلات موجود پیروز میشویم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت افزود: فرصت ها از دل بحران ایجاد می شوند بنابراین باید به کمبودها به چشم فرصت نگاه کرد.
وی با تاکید بر این که نگاه معاونت توسعه، نگاه توسعه ای است عنوان کرد: بهره وری با ارتقای پرسنل ایجاد میشود.
رحیمی گفت: باید مواضع مناسب تری نسبت به توسعه و ارتقا پرسنل ایجاد شود.
تا زمانی که رضایتمندی پرسنل ایجاد نشود، خارج از سیستم هم موفق نیستیم
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با بیان اینکه رضایت و آرامش پرسنل به عنوان مشتریان داخلی اهمیت ویژهای دارد، تاکید کرد: تا زمانی که نتوانیم رضایتمندی پرسنل را ایجاد کنیم، نمیتوانیم در خارج از سیستم هم موفق باشیم.
وی یادآوری کرد: باید به مجموعه و سرمایه نیروی انسانی نگاه توسعهای داشته باشیم.
رحیمی استفاده از تخصص و جوان گرایی در عرصههای مختلف مدیریتی درمان را خواستار شد و ادامه داد: باید برای خلق ایده های جدید و در کمیتههای بهره وری در بیمارستانها از جوانان استفاده کنیم.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت ادامه داد: فرصتها درون بیمارستانهاست، چنانچه نظام مدیریت ارزیابی عملکرد و کنترل به خوبی مدیریت شود بی شک سایر موارد نیز حل شدنی است.
وی با اشاره به این موضوع که کنترل یکی از اصلی ترین موارد در بهره وری بیمارستانها تلقی می شود خاطرنشان کرد: با کمک سامانه و داشبرد می توانیم بهره وری را به معنی واقعی ایجاد کنیم.
رحیمی گفت: هر مسیری خارج از داشبرد ایجاد شود با شکست مواجه خواهد شد.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به موفقیت های دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در زمینه بهره وری و استفاده از داشبوردهای هوشمند بیمارستانی را خواستارشد و گفت: باید این مدل موفق توسط سایر دانشگاهها الگوبرداری و اجرا شود.
وی تاکید کرد: دغدغه سلامت، مهمترین دغدغه دولت سیزدهم است و بهره وری در سلامت، خدمت خالصانه و تکریم مراجعان است.
علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این جشنواره نماد و تجلی تلاشهای انجام شده در دانشگاه در طول یک سال گذشته است، اضافه شدن بهداشت، آموزش و تحقیقات و فناوری در کنار جنبههای قبلی سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی و تبدیل آن به سامانه مدیریت هوشمند دانشگاهی را یادآور شد.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به دانشگاه بهره ور چالشهای زیادی پیش روست،گفت: امروز شاهد حرکت از بیمارستان بهرهور به سمت دانشگاه بهرهور هستیم.
زالی با بیان اینکه تحقق هوش تجاری مستلزم یک گام حرکت رو به جلو است، تاکید کرد: شالوده اقدامات بهرهوری بر مبنای معماری جدید داده است که بر مبنای آن می توان مداخلات مدیریتی کرد.
وی با بیان اینکه در هوش تجاری ۱۸ شاخص وجود دارد که دانشگاه در گامهای آغازین آن است، بر ضرورت ترجمان حوزه دانشگاهی و سلامت این شاخص ها و مدیریت بر اساس آنها تاکید کرد.
زالی با اشاره به ویژگیهای نسل ششم سامانههای مدیریتی، افزود: در چنین شرایطی شفافیت، عدالت گستری، نوآوری و خلاقیت در حوزههای مدیریتی خلق میشود.
وی افزود: در داشبورد کیفیت بالینی این سامانه به منظور پایش ابعاد کیفیت خدمات، ۱۱۷ شاخص پایش میشود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با توجه به اینکه سامانه HIM تقریبا در دانشگاه استقرار یافته است، گفت: خوشبختانه با نگاهی جهادی شاهد تحقق ورود این سامانه به حوزه های آموزش، تحقیقات و فناوری و بهداشت بودیم.
زالی تاکید کرد: هوشمندسازی، کارایی، شفافیت، کیفیت و جامعه محوری از اصول شکلگیری جنبش نهضت نظام بهره وری در دانشگاه است.
وی ادامه داد:امسال تا ابتدای بهمن ماه با وجود مشکلات جدی در دریافت منابع، وجود کرونا، کاهش درآمدهای اختصاصی و بسیاری از موارد تحمیلی، موفق شدیم ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد اختصاصی بیمارستانی کسب کنیم که عدد قابل توجه و چشمگیری است.
تخفیف 16.5 میلیارد تومانی بیمارستانها به بیماران کم برخوردار
زالی همچنین تخفیف ۱۶.۵ میلیارد تومانی بیمارستانهای دانشگاه به بیماران کمبرخوردار را در سال گذشته از دستاوردهای سامانه HIM و نشان دهنده افزایش بهرهوری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست.
وی با اشاره به تعدد بیمارستانهای ارجاعی در دانشگاه گفت: در جریان ارایه خدمات توانستیم علی رغم امواج سهمگین کرونا اقامت بیمارستانی را به ۴,۵ روز کاهش دهیم.
زالی همچنین کاهش کسورات بیمارستانی را نشان دهنده افزایش بهرهوری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دانست.
بستری 300 هزار بیمار کرونایی در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
وی از بستری ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی، بستری ۲۲۰ هزار بیمار غیر کرونایی و در کنار آن انجام ۱۱۰ هزار عمل جراحی بزرگ و مراجعه یک میلیون و ۱۹۰ هزار نفر به اورژانس بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از ابتدای سال تا ابتدای بهمن ماه خبر داد.
وی از حرکت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در ریل بهره وری خبر داد و تاکید کرد: این حرکت نیاز به شتاب بیشتر برای اجرای برنامه های بلندپروازانه دانشگاه دارد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تمامی بیمارستانها، مراکز بهداشتی، دپارتمانهای تحقیقاتی دانشگاه نمونه هستند و خدمات منحصربه فردی ارایه میدهند، تاکید کرد: انتخاب واحدهای نمونه به معنای این نیست که سایر مراکز در شرایط نامطلوبی قرار دارند.
زالی ایجاد شبکه آرشیو مدیریتی با هدف بهرمندی از ظرفیت های نوآورانه مدیران را خواستار شد و گفت: ایجاد این سازوکار میتواند لایه های مدیریتی را به صورت منسجم تر به بهره وری نزدیک کند.
محمود خدادوست، معاون مدیریت توسعه و منابع گفت:جنبش بهره وری در دانشگاه سال ۹۶ با نگاه افزایش بهرهوری در بیمارستانها کلید خورده است.
وی با اشاره به شکل گیری کمیته بهرهوری در دانشگاه و به دنبال آن در بیمارستانها، گفت: کاهش هزینهها، افزایش درآمدها، چگونگی توزیع نیروی انسانی، ساز و کارهای توسعه با استفاده از تجهیزات تخصصی و ساماندهی تجهیزات پزشکی به عنوان پارامترهای اصلی بهره وری مورد توجه و دقت قرار گرفت.
معاون مدیریت توسعه و منابع دانشگاه با اشاره به نیاز به اطلاعات دقیق و بروز، گفت: بنابر این سامانه هوشمند مدیریت بیمارستانی طراحی و راهاندازی شد و با این سامانه مدیریت درست و منطقی تحقق بخشیده شد.
خدادوست با بیان اینکه مدیریت بحران کرونا نیازمند اطلاعات بروز است، از اضافه شدن ماژور اختصاصی کرونا به این سامانه خبر داد.
وی با بیان اینکه در طول پنج سال اخیر متناسب با نیازهای جدید این سامانه ارتقا و کاربرد آن افزایش یافت، گفت: کاربرد این سامانه به درجه ای از بلوغ رسیده است که آماده ارایه به وزارت بهداشت و سایر دانشگاه هاست و در دانشگاه آزاد نیز اقدامات خوبی برای استفاده از این سامانه انجام شده است.
خدادوست همچنین از ثبت پتنت سامانه HIM در سازمان ثبت اسناد خبر داد.
وی در ادامه گفت: همچنین در چهل و چهارمین کنگره جهانی بیمارستان که در بارسلون اسپانیا برگزار شد، سامانه HIM به عنوان تجربه برتر در زمینه استفاده از فناوری در راستای ارایه خدمات سلامت مورد تجلیل قرار گرفت.
وی یادآور شد: در طول مسیر ارتقای سامانه صرف نظر از سامان دهی به صورت کمی، رضایت مندی و کیفیت خدمات نیز پیش بینی شد.
خدادوست افزود: این سامانه توسط سازمان ملی بهره وری ایران به عنوان تجربه موفق بهرهوری در حوزه سلامت معرفی شد.
وی افزود: در ویرایش ششم سامانه با ایجاد داشبوردهای مدیریتی، سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی به سامانه مدیریت هوشمند دانشگاه ارتقا پیدا کرد.
سعید غلامزاده دبیر این جشنواره نیز در این مراسم با ارایه توضیحاتی درباره تاریخچه این جشنواره، یادآور شد: در جشنواره امسال برای نخستین بار از بیمارستان بهرهور به سمت دانشگاه بهرهور و با نگاه تحقق دانشگاه نسل سوم حرکت کردیم.
وی با بیان اینکه با تشکیل دبیرخانه جشنواره، محورها و اولویتها به بیمارستانها ابلاغ، اطلاعات عملکردها استخراج و با شاخص های موجود محاسبه و عملکرد مراکز با معیارهای مشخص امتیازدهی شد.
غلامزاده کیفیت بالینی، پایش عملکرد بیمارستان، خدمات و مراقبتهای بهداشتی، فعالیتهای آموزشی و عملکرد پژوهشی را از داشبوردهای موجود برای ارزیابی عملکرد عنوان کرد.
پیشوایی رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران نیز در این مراسم با اشاره به وسعت وزارت بهداشت، از تلاشهای کمیته بهرهوری وزارت بهداشت تقدیر کرد.
وی با ابراز امیدواری نسبت به ارتقای بهره وری در سال ۱۴۰۱، گفت: امیدواریم حوزه سلامت پیشتاز این حرکت ملی باشد.
یاوری رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد نیز در این مراسم با اشاره به اهمیت شاخصهای رضایتمندی بیماران در بحث بهره وری، راه اندازی سامانه افکار سنجی توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را در ارتقا شاخص های بهره وری اثر بخش توصیف کرد.
وی با تاکید بر اهمیت ارایه خدمات کمی و کیفی به بیماران خاطرنشان کرد: باید با تعرفه های دولتی خدمات خصوصی و باکیفیت تر به بیماران دهیم.
رئیس بیمارستان ۱۵ خرداد ارتقا کیفیت به عنوان اصلی ترین شاخصهای بهره وری گفت: ساخت و نوسازی فضای فیزیکی، تجهیز بخش SICU ، ساخت و بهبود فضای اتاق عمل و ایجاد و تجهیز اورژانس جدید از جمله اقدامات انجام شده در این بیمارستان است.
یاوری گفت: راه اندازی پذیرش آنلاین، نصب و راه اندازی کیوسک های ایجاد صف در مراکز پر ازدحام، ترخیص بر بالین بیماران در بخش های بستری نظارت مستمر بر تغذیه بیماران از دیگر اقداماتی بود که با هدف افزایش بهره وری در بیمارستان ۱۵ خرداد با هدف افزایش بهره وری انجام شده است.
شهرزاد زاده مدرس رئیس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی مهدیه نیز در این مراسم با موضوع دستاورد برگزیده «تعامل بهرهور با خیرین سلامت» به سخنرانی پرداخت.
محمد ورهرام مدیر مرکز پزشکی، آموزشی، پژوهشی و درمانی مسیح دانشوری نیز با موضوع دستاورد برگزیده «عدالت در دسترسی بهرهور به خدمات و مراقبتهای سلامت» نیز مواردی را عنوان کرد.
همچنین در بخش دیگری از این مراسم با حضور زالی و جمعی از مسئولان دانشگاه و وزارت بهداشت از سامانه مدیریت هوشمند HIM رونمایی شد.
انتهای پیام/
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=556668