به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، مهدی نوید ادهم عضو شورای عالی آموزش و پرورش در برنامه دورهمی فعالان حوزه عدالت آموزشی که به میزبانی قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر وزارت آموزش و پرورش با موضوع «بررسی چالشها و فرصتهای حوزه عدالت آموزشی در کشور» برگزار شد، اظهار کرد: عدالت از واژههای بسیار پیچیدهای است که دغدغه صاحبنظران در تاریخ بوده است؛ گمشده انسان بوده است و آن چیزی که در طول تاریخ انسان را رنجور میکرده است، ناعدالتی بوده است.
وی با بیان عدالت از آرمانهای انقلاب اسلامی است، گفت: عدالت در معنای دیگر به این معنی است که هر ذیحقی به حق خود برسد؛ البته در این معنی کژتابی وجود دارد و برخی عدالت را با تساوی و یکسان پنداشتن تعریف میکنند که اشتباه است.
نوید ادهم اضافه کرد: از منظر سند تحول بنیادین، واژه تربیت اعم از «تعلیم» و «تربیت»، «آموزش» و «پرورش» است و عدالت تربیتی هم «آموزش» و هم «پرورش» را شامل میشود.
وی ادامه داد: یک کار خوب در آموزش و پرورش انجام شد که بر اساس 20 شاخص، عدالت آموزشی سنجیده شد و 499 شهرستان مشخص هستند که کدامها از نصیب آموزشی بیشتر و کدام از حداقل نصیب برخوردارند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش افزود: همه فرزندان این مرز و بوم باید به مدرسه دسترسی داشتند و بعد از آن، ارتقا و کیفیتبخشی مرحله بعدی است؛ در حال حاضر میدانیم که در برخی نقاط کشور دسترسی امکانپذیر نیست و یا به سختی امکانپذیر است پس گام اول در عدالت آموزشی دسترسی به مدرسه است اما در کیفیت آموزش، تفاوت معناداری وجود دارد.
وی اضافه کرد: قبل از انقلاب، فاصله تحصیلی بین دانشآموزان پسر و دختر، 70 درصد به 30 درصد بود که اکنون این نسبت به 49.5 درصد دختران و 50.5 درصد پسران رسیده است؛ به عبارت دیگر فرصت دسترسی به آموزش برای دختران و زنان ما فراهم شده است.
نوید ادهم افزود: آموزش همه دانشآموزان از یک کتاب واحد بیعدالتی است چون دایره واژگان بچهها متفاوت است. در سند تحول هم از واژه چند تألیفی استفاده شده است و باید به این سمت حرکت کنیم. پس یکی از راهها استفاده از نظام چند تألیفی به جای تک تألیفی است.
وی ادامه داد: اینکه گفته میشود پذیرش در دانشگاهها از مدارس غیردولتی است و این تلخ است چون بچه در منطقه محروم امکانات مانند مدرسه غیردولتی را ندارد و اینجاست که نهادها و سمنها میتوانند وارد میدان شوند.
عضو شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از کارهایی که سازمانها و نهادها میتوانند ورود کنند توانمندسازی معلمان است، گفت: باید معلم باکیفیت داشته باشیم و میتوانیم بسیاری از نداشتهها را از این طریق جبران کنیم.
انتهای پیام/
ادامه دارد
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=556963