معاون ساخت و توسعه راهآهن با اشاره به آماده شدن خطآهن زاهدان-خاش به پیمانکاری قرارگاه خاتم، از تکمیل 5 پروژه ریلی در صورت تامین 6 هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان سال خبر داد و گفت: میتوانیم سالی 1000 کیلومتر خطآهن بسازیم و در این باره از همه شیوههای تأمین مالی استفاده میکنیم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، توسعه حمل و نقل عمومی برونشهری همواره یکی از اهداف برنامههای توسعه بوده است در این راستا در کشورمان در دوران پس از انقلاب اسلامی، میزان خطوط ریلی کشور حدود 3 برابر شده است؛ اما همچنان حدود 9500 تا 10 هزار کیلومتر خطآهن باقی مانده که ضرورت دارد به سرعت و در سالهای آینده ساخته شود.
متوسط ساخت سالانه راهآهن در کشور ما حدود 200 کیلومتر است و در صورتی که همین روند ادامه یابد، اتمام پروژههای ریلی 45 تا 50 سال زمان خواهد برد. بنابراین باید این حوزه از نظر تامین اعتبارت بهمیزان قابل توجهی تقویت شود.
یکی از پیشنهاد مطرح در این باره این است که در «در طول برنامه هفتم توسعه، سالانه 2 میلیارد دلار از درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز یا معادل ریالی آن از محل درآمد حاصل از فروش سهام شرکتهای دولتی، اموال و داراییهای دولت و بهره مالکانه معادن یا تلفیقی از آنها، با هدف توسعه خطوط ریلی و توسعه ناوگان به حساب صندوق توسعه حمل و نقل کشور واریز شود.»
تامین پایدار اعتبار، مهمترین حلقه مفقوده برای توسعه خطوط ریلی است که در صورت مشخص کردن اعتبارات مورد نیاز بهسرعت امکان اتمام پروژههای ریلی در طول یک دوره 10 ساله فراهم خواهد شد.
در همین راستا با عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفتوگو کردیم، ساخت خطوط ریلی بخشی از مسئولیتهای این شرکت دولتی است، در ادامه متن کامل این گفتوگو را میخوانید.
* تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی در رأس برنامههای توسعه ریلی
فارس: توسعه خطوط ریلی و افزایش سهم حمل و نقل ریلی از جابهجایی کالا و مسافر همواره جزء اهداف برنامههای توسعه بوده است و رهبر انقلاب هم بارها بر ضرورت توسعه خطوط ریلی تاکید کردهاند. بهنظر شما برای تسریع در توسعه پروژههای ریلی چه باید کرد؟
خطیبی: بندهای 24 و 25 سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه که مقام معظم رهبری ابلاغ کردهاند، به درستی نشان میدهد که نقشه ما برای توسعه ریلی چیست و اساسا توجه به این دو بند به اعتقاد بنده میتواند بسیار راهگشا باشد، ما در طول قانون برنامه ششم توسعه باوجود محدودیتهای مالی همه تلاشمان را انجام دادیم تا بتوانیم در راستای این سیاست ابلاغی قدم برداریم و توسعه ریلی کشور را با همین مدل و همین الگویی که ابلاغ شده است، پیش ببریم.
اگر آن سیاستها را نگاه کنیم، مشخصا آنچه که به ما القا میکند این است که در راس برنامههای توسعه ریلی کشور باید ما به امر تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی توجه لازم را داشته باشیم و پروژههایی که نیاز است در این راستا ساخته شوند را در دستور کار خودمان قرار دهیم و به بهرهبرداری بسازیم تا از نعمت موقعیت استراتژیک کشورمان برخوردار شویم.
در سالهای گذشته و در دولتهای مختلف، قدمهای خوبی برداشته شد که نمونه بارز آن در ارتباط با کریدور شمال- جنوب و راه آهن قزوین- رشت است، در ادامه راه آهن رشت- انزلی و خطآهن رشت به آستارا است که برخی از این پروژهها نزدیک به تکمیل هستند و برخی در دست احداث است.
* تکمیل خطآهن رشت-کاسپین تا پایان امسال
* فارس: پروژه راه آهن رشت – آستارا بهطول 162 کیلومتر در چه مرحلهای از پیشرفت قرار دارد؟
خطیبی: راهآهن قزوین-رشت به طول 185 کیلومتر در دولتهای قبل ساخته و تکمیل شد در ادامه 35 کیلومتر مسیر ریلی رشت به بندر کاسپین است که امسال به پایان میرسد، با اتمام پروژه خطآهن رشت – کاسپین، راهآهن به بندر کاسپین متصل میشود.
* تکمیل راهآهن زاهدان- خاش با همکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا
همچنین ابرپرژوه ریلی چابهار – زاهدان به طول 640 کیلومتر را در دست اجرا داریم که در سالهای گذشته با همکاری و پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا شروع شده و در حال حاضر 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بخش زاهدان تا خاش به طول 154 کیلومتر تقریبا آماده شده است و بهزودی افتتاح و بهرهبرداری میشود.
فارس: درباره رویکرد تکمیل کریدورهای ترانزیتی صحبت میکردید، در این باره چه فعالیتهایی انجام شده است؟ مثلا اتصال شبکه ریلی به بنادر و یا کشورهای همسایه.
خطیبی: رویکرد دیگری که در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه وجود دارد و ما را راهنمایی میکند این است که طبیعتا مراکز انبوه بار و مسافر و همچنین مبادی ورودی و خروجی کشور را به شبکه ریلی متصل کنیم، در همین راستا هم میتوانیم مراکز استانهایی که تا به امروز به شبکه ریلی کشور متصل شدهاند که 22 مرکز استان هستند را بهعنوان مراکز جمعیتی نام ببریم و همچنین صنایع و کارخانجاتی که در اطراف خط ریلی مستقر هستند و میتواند محصول خود را با حمل و نقل ریلی جابهجا کنند.
همچنین ما باید خطوط ریلی را به بنادر متصل کنیم، مانند بندر چابهار، بندر کاسپین و بندر بوشهر و طرحهای دیگری که این هدف را تامین میکند. درباره اتصال کشورهای همسایه به خطوط ریلی کشور و ارتباطی که باید با کشورهای همسایه داشته باشیم در حوزه مرزهای آبی، بنادر و مرزهای زمینی هدف دیگری است که این سیاستها ما را به آن سمت هدایت میکند.
در چند سال گذشته هم راه آهن خواف- هرات را ساختیم و ارتباط ریلی را با کشور افغانستان برقرار کردیم، تامین کننده همین هدف بود، یا پروژه شلمچه-بصره که از سوی وزارت راه و شهرسازی دنبال میشود در راستای همین هدف است. راه آهن رشت – آستارا با هدف اتصال ریلی به کشور آذربایجان است. این پروژهها در عمل این اهداف را تامین میکنند و وزارت راه و شهرسازی در این راستا قدم برمیدارد.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=564521