بومیسازی قطعات موتور هواپیما در ایران؛ با همکاری مپنا و طی یک دوره زمانی 9 ساله فرآیند مهندسی معکوس و بومیسازی قطعات موتور هواپیمای بویینگ و ایرباس در کشور عملیاتی شد
به گزارش اقتصادمند، رییس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این مطلب گفت: با توجه به مباحث تحریمی ایران در بخش صنعت هوانوردی، برنامهریزی برای بومیسازی قطعات موتور هواپیما انجام و طی یک دوره زمانی 9 ساله فرآیند مهندسی معکوس و بومیسازی قطعات موتور هواپیمای بویینگ و ایرباس در کشور عملیاتی شد.
حسین پور فرزانه تصریح کرد: ایران به این ترتیب توانسته به تکنولوژی ساخت قطعات مهم صنعت هواپیمایی دست یابد.
رئیس سازمان هواپیمایی با اعلام تاثیرگذاری 11 درصدی افزایش نرخ سوخت هواپیما بر قیمت بلیت، گفت: تحریمها باعث فرسودگی ناوگان هوایی شده و میانگین عمر به بیش از ۲۷ سال رسیده است.
پورفرزانه اظهار کرد: هرچند ورود هواپیما به کشور محدودیت ندارد، اما تأمین منابع مالی برای ایرلاینها و سرمایهگذاران دشوار شده است.
وی ادامه داد: در شرایط کنونی، سرمایهگذاران ایرانی مجبورند با مبلغی حدود 4 تا 5 میلیون دلار، هواپیماهای 27 ساله وارد کنند و برای عملیاتی کردن آنها هزینههای سنگینی متحمل شوند. این در حالی است که در دیگر کشورها، با همین مبلغ، تنها 10 درصد قیمت یک هواپیمای 50 میلیون دلاری پرداخت میشود.
وی درباره نرخ بلیت پروازها و رأی دیوان عدالت اداری گفت: رأی دیوان مشخص و منطقی بود. معتقدیم نرخ بلیت باید بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود و دخالتهای دستوری در اقتصاد آسیبزا خواهد بود. دولت باید تنها نقش نظارتی و تنظیمگری ایفا کند.
وی تأکید کرد: قیمت سوخت یکی از عوامل تأثیرگذار در نرخ بلیت است، اما در حال حاضر، سهم آن کمتر از 2 درصد است. در صورت افزایش قیمت سوخت، این سهم ممکن است به 10 تا 11 درصد برسد.
رییس سازمان هواپیمایی تعداد هواپیماهای فعال کشور را 85 فروند اعلام کرد و افزود: در مجموع، بین 130 تا 140 هواپیما در کشور به طور متغیر خدمات پرواز ارائه میدهند. با این حال، تنها افزودن هواپیماهای جدید کافی نیست و باید ساختار اقتصادی صنعت هوانوردی اصلاح شود.
پورفرزانه تأثیر افزایش نرخ دلار را بر قیمت صندلیهای پرواز ناچیز دانست و گفت که حتی در شرایط کنونی، ایرلاینها بلیت برخی مسیرها را با 50 درصد تخفیف از نرخ مجاز به فروش میرسانند
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=572372