سرمایهگذاری 90 همتی بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری؛ باتوجه به وضعیت مطلوب ناوگان دریایی کشور در شمال و جنوب بالغ بر ۱۷۲ میلیون تن کالا در بنادر جنوبی و شمالی کشور از ابتدای سال جاری تا ۲۴ آذرماه تخلیه و بارگیری شده است.
به گزارش پایگاه خبری اقتصادمند، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در حاشیه هشتمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته، با اشاره به اینکه مجموعه مطالعات صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی بستر مناسبی را ایجاد کرده تا شاهد به روزرسانی مطالعات قبلی جهت رسیدن به نقشه راه صحیحی در مسیر تحقق سیاست های توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران، باشیم، اظهار داشت: تحقق سیاست های ابلاغی توسعه دریامحور از سوی دولت محترم به صورت ویژه در دستورکار قرار گرفته است و رییس جمهور محترم و هیات دولت بر توسعه دریامحور با اولویت توسعه سواحل مکران، تاکید ویژه دارند.
علی اکبر صفایی ادامه داد: همزمان با طرح جامع بنادر بازرگانی کشور، تحقق سیاست های کلی توسعه دریامحور و سایر فعالیت های اجرایی برنامه ریزی شده، می تواند بر اقتصاد و معیشت مردم منطقه، تاثیرگذار باشد.
عملکرد تخلیه و بارگیری بنادر کشور
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه در حوزه عملکرد بر حسب آمار شاهد نتیج مطلوبی هستیم، خاطرنشان کرد: تا ۲۴ آذرماه آذرماه سال جاری ۱۷۲ میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری بنادر کشور بوده و در بخش غیرنفتی رشد ۳ درصد و در بخش کالاهای نفتی، کاهش داشته ایم، همچنین در موضوع ترانزیت خارجی از کشور مبدا، ترانزیت از ایران و رسیدن به کشور مقصد، ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن عملکرد ترانزیت با رشد ۳۷ درصدینسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم که عملکرد خوبی بوده است.
وی افزود: همچنین میزان عملیات تخلیه و بارگیری کانتینری بنادر کشور معادل ۲ میلیون و ۲۲۵ هزار TEU بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۱ درصدی را نشان می دهد و عملکرد تجارت خارجی نیز وضعیت مناسبی را با توجه به شرایط اقتصادی کشور در اقتصاد بین الملل، نشان میدهد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه یکی از تکالیف سازمان بنادر و دریانوردی نوسازی تجهیزات دریایی و بندری بوده است، عنوان کرد: این موضوع با حمایت کامل از صنایع و تولیدات داخلی کشور آغاز شده و اولویت سازمان بنادر و دریانوردی بوده است؛ در حال حاضر ۴۸ فروند شناور و تجهیرات بندری در دست ساخت داریم، ۱۲۵ شناور و تجهیزات بندری در دست تعمیر، ۷۱ دستگاه تجهیزات بندری نیز به بهره برداری رسیده است و ۳۶ دستگاه نیز به زودی ساخته خواهد شد.
صفایی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ دستگاه تجهیزات دریایی و بندری نیز در ایام دهه فجر به بهره برداری می رسد، عنوان کرد: تجهیزات دریایی و بندری، جزء تجهیزات استراتژیک کشور به شمار می روند و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
وی در ادامه با بیان اینکه ساخت زیرساخت ها و روبناهای حمل و نقل دریایی بر اساس تکالیف برنامه هفتم توسعه و سیاست های کلی توسعه دریامحور مدنظر قرار دارد، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی با حمایت وزیر محترم راه و شهرسازی فعالیت ها را پیش می برد و در ایام ۲۲ بهمن ماه سال جاری، شاهد بهره برداری از اسکله های جدید خواهیم بود.
ایران جزو ۵ ناوگان بزرگ دریایی دنیا
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، ایران را جزء ۵ ناوگان بزرگ دریایی دنیا توصیف کرد و با اشاره به اینکه در حوزه توسعه ناوگان دریایی رشد قابل توجهی از تناژ در دریای خزر را داشته ایم، بیان کرد: ظرفیت ناوگان کشور از نظر تناژ، برابر کشور روسیه و این اولین بار است چنین اتفاقی رخ می دهد و ظرفیت تناژ دریای خزر ایران با کشور روسیه به عنوان بزرگترین کشور دریای خزر، برابر می شود.
صفایی با تاکید بر اینکه ظرفیت ناوگان دریایی جنوب ایران نیز بسیار خوب است، گفت: هرچند برخی کشتی ها به دلیل تحریم تحت پرچم نیستند اما ایران جزء ۵ ناوگان بزرگ دریایی دنیا است.
بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، وی با اشاره به اینکه شاهد تحول جدی در فضای کسب و کار دریایی و بندری هستیم، گفت: هر کسی علاقمند باشد می تواند به سهولت مجوز شرکت دریایی و بندری را بدون مراجعه به سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی، دریافت کند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در حوزه پروژه های عمرانی نیز، ۲۸ پروژه عمرانی و تجهیزاتی داریم که از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی و به میزان ۱۲۲ همت است، بیان کرد: در حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی وضعیت بسیار مطلوبی داریم و با سیاست های اتخاذ شده از سوی وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانورید شاهد پیش برد پروژه های زیرساختی با قراردادهای بلندمدت هستیم.
صفایی افزود: همچنین ۶۴ پروژه سرمایه گذاری با اعتباری معادل ۷۲ همت از سوی بخش خصوصی در حوزه دریایی و بندری مدنظر قرار گرفته است و هفته آینده در یک مراسم ویژه با حضور مسئولان در استان های ساحلی مراسم انعقاد ۳۴ قرارداد سرمایهگذاری با اعتباری بالغ بر ۹۰ همت برگزار میشود که این مهم با تلاشهای مسئولان بخش های مختلف سازمان بنادر و دریانوردی و نگاه ویژه سازمان و همچنین حمایت دولت محترممحقق شده است و نشان می دهد وضعیت اقتصادی در بخش دریا مناسب و بخش خصوصی حاضر است مبالغ زیادی در حوزه دریایی و بندری سرمایه گذاری کند.
توسعه بوموسی از سوی سازمان بنادر و دریانوری
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه ریزی به منظور سرمایه گذاری در جزایر سه گانه به چه صورت و چه مشوق ها و امتیازاتی برای رونق سرمایه گذاری در این بخش مدنظر قرار گرفته است، گفت: وزیر راه و شهرسازی در طول مدت اخیر در جزیره بوموسی حضور پیدا کردند و سازمان بنادر به صورت ضربتی ایجاد ترمینال مسافری مجهز، حوضچه، راه دسترسی از اسکله تا ترمینال مسافری را مدنظر قرار داده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: همچنین برج کنترل بسیار مناسبی برای تردد دریایی در بوموسی مدنظر قرار گرفته است و انجام تکالیف در حوزه دریایی و بندری مدنظر قرار دارد و فعالیت ها در حال پیشبرد است؛ در بخش مسکن هم کلنگ بخش مسکن زده شده و سازمان برنامه و بودجه، برنامه های بسیاری برای توسعه بوموسی در نظر دارد و بخش های مختلف با مشارکت دولت و بخش خصوصی، فعالیت ها را به خوبی پیش خواهند برد.
صفایی با بیان اینکه وزارتخانه های مختلف در حوزه گردشگری، تردد هوایی و…فعالیت های خود را به منظور توسعه بوموسی مدنظر قرار داده اند، گفت: سازمان بنادر و دریانوردی نیز تردد شناورها به صورت هفته ای ۲ مرتبه را مدنظر قرار داده است و به دنبال آن هستیم تا با اخذ مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بتوانیم مجوز واردات ۸ فروند شناور پیشرفته را اخذ و شاهد تردد روزانه به جزایر باشیم و شرایط بهتری را رقم بزنیم.
وی ادامه داد: همچنین ساخت شناور را برای تردد مردم به کل جزایر خلیج فارس با ارائه تسهیلات بدون بهره از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و خواهیم داشت که این شناورها از سوی بخش خصوصی ساخته می شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوری با تاکید بر اینکه به منظور سرمایه گذاری در حوزه بندری و دریایی تسهیلات ویژه ای اختصاص می دهیم، گفت: دولت نیز نگاه ویژه ای نسبت به جزایر کشور دارد و اگر تمامی دستگاه ها تکالیف خود را انجام دهند، شرایط بسیار خوبی را تجربه خواهیم کرد.
آمادگی ایران برای تعیین تکلیف خط تالوگ اروندکنار
صفایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعیین تکلیف خط تالوگ اروندرود بین ایران و عراق، توضیح داد: این مسئله از اهمیت بالایی برای ایران برخوردار است اما با توجه به شرایط تا کنون لایروبی اروند انجام نشده و برخی مغروغه ها مشترکا و با تعامل باید انجام شود و به سرانجام برسد؛ جمهوری اسلامی ایران کاملا آماده است تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.
وی افزود: جابجایی خط در طول زمان رخ داده و به دلیل شرایط جوی چنین اتفاقی رقم خورده که باید از سوی دستگاه های دیپلماسی حل و فصل شود و وزارت امور خارجه ایران در این زمینه، کاملا آماده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر این نشست خبری با اشاره به اینکه تببین سیاست های توسعه دریامحور، داشتن ادبیات مشترک و فهم موضوع از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: سیاست های توسعه دریامحور شامل ادبیات حکمرانی می شود و بخشی از آن سیاسی، بخشی اجتماعی، بخشی فرهنگی و دارای ابعاد دیگری است.
وی ادامه داد: اقتصاد دریامحوز شامل منابع غیرزنده، منابع زنده دریایی، زنجیره حمل و نقل و…است و باید بدانیم که اقتصاد دریا صرفا یک بخش از توسعه دریامحور است و متولی آن دستگاه های اجرایی مختلف هستند و برنامه طرح جامعه توسعه دریامحور با رویکرد توسعه سواحل مکران در دستورکار قرار دارد و شامل سطحی راهبردی با پروژه های اجرایی کلان که دارای تاثیرگذار مطلوب بر سواحل کشور است، می شود و باید با حرکت همه جانبه و هم راستای تمامی دستگاه های همراه باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی سرفصلی در برنامه هفتم توسعه به عنوان سرفصل ترانزیت و اقتصاد دریا ایجاد کرده است، گفت: بخشی از هدفگذاری ها از سوی دولت انجام شده است و سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت راه و شهرسازی بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، تکالیف را اجرایی خواهند کرد و ابهامی در این زمینه وجود ندارد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد رونق کریدور شمال-جنوب و اقدامات صورت گرفته در این بخش، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در حال انجام فعالیت های توسعه در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل دریایی است و در بخش افزایش ظرفیت دریایی و بندری، ریلی، جاده ای و…اقدامات درخوری انجام داده است اما باید بدانیم با توجه به اینکه حمل و نقل دریایی تابع مقررات بین المللی است، این حوزه تحت تاثیر قرار گرفته است.
رشد ۳۷ درصدی خروجی ترانزیت از بنادر کشور
صفایی با اشاره به اینکه فعالیت ها در حوزه دریایی و بندری به صورت جدی در حال انجام است و روند توسعه ای متوقف نخواهد شد، گفت: ۳۷ درصد افزایش ترانزیت خروجی از بنادر کشور را داشته ایم و این درحالی است که بخشی از ترانزیت از بنادر عبور نمی کند و از مسیر خشکی به مقصد می رسد که آمار بیشتری را نشان می دهد.
وی افزود:ستاد ملی ترانزیت در برنامه هفتم توسعه نیز پیش بینی شده است که دبیر آن وزیر محترم راه و شهرسازی است و امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد که آمار ترانزیت که موضوع اصلی است، افزایش یابد.
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=572378