به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، نشست خبری ششمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی و کنفرانس ملی سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با حضور حجتالاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاستگذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی، فرزاد جهانبین دبیر شورای سیاستگذاری، حجتالاسلام احمدحسین شریفی دبیر علمی ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی و علیرضا باباخان قائم مقام دبیر علمی کنفرانس ملی سیاست گذاری عمومی و حکمرانی در مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا صبح امروز شنبه ۲۰ آذرماه برگزار شد.
حجت الاسلام رضا غلامی در ابتدای این نشست با گرامیداشت هفته پژوهش و خداقوت به جامعه علمی کشور، برگزاری ششمین کنگره علوم انسانیِ اسلامی با مشارکت شمار کثیری از دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دانشگاهی و حوزوی را یک رویداد بزرگ علمی در جهان اسلام توصیف کرد که طی دهه اخیر توانسته نقش موثری در تحولات علوم انسانی به خود اختصاص دهد.
غلامی افزود: با وجود دغدغههایی که در سالهای اخیر درباره شرایط نامطلوب علوم انسانی در ایران شکل گرفته است، هنوز درک درستی از اهمیت و ارزش فوق العاده علوم انسانی در پیشرفت همه جانبه کشور وجود ندارد و عدهای از مسئولین، فاقد فهم حداقلی از علوم انسانی هستند.
علوم انسانی در آموزشوپرورش ورشکسته محسوب میشود
این استاد دانشگاه ادامه داد: ابتداییترین مشکل علوم انسانی در ایران این است که رشته علوم انسانی در آموزش و پرورش ما یک رشته ورشکسته محسوب میشود و به جهت کم کاری محرز آموزش و پرورش در تصویرسازی درست از علوم انسانی و کارکردهای آن برای دانش آموزان و اولیاء، اغلب دانش آموزان باهوش و پرانگیزه حاضر به تحصیل در رشته علوم انسانی و سپس ادامه آن در دانشگاه نیستند و به این خاطر، بخش مهمی از دانشجویان علوم انسانی در دانشگاهها از استعداد لازم برای تحصیل در علوم انسانی برخوردار نبوده و بیشتر با انگیزه دریافت بیدردسر مدرک جذب دانشگاهها شدهاند.
غلامی یادآور شد: اگر برنامهای برای تغییر در شرایط ورودی دانشجو در علوم انسانی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد، توصیه ما به مسئولین وزارت علوم این است که تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی را کاهش داده و در تحصیلات تکمیلی نیز سیاست های سختگیرانهای را در جذب دانشجو اعمال کنند.
کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاهها عموماً سطح نازلی دارد
رئیس شورای سیاست گذاری مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی گفت: به رغم زحماتی که اساتید عزیز در دانشگاهها میکشند، سیستم آموزش علوم انسانی در دانشگاهها به گونهای طراحی شده که کیفیت آموزش علوم انسانی در دانشگاههای ما عموماً سطح نازلی دارد و با دانشگاههای دیگر به ویژه دانشگاههای غربی فاصله چشمگیری مشاهده میشود. از طرف دیگر، نه تنها همچنان در علوم انسانی آموزش و پژوهش به درستی با یکدیگر پیوند نخورده است بلکه سرمایهگذاری در پژوهشهای علوم انسانی ناکافی است.
غلامی با بیان اینکه نقد در دانشگاه های ما رونق چندانی ندارد، گفت: تا وقتی این رونق ایجاد نشود و مواجهه نقادانه با نظریه های جدید به یک رویه دائم در دانشگاه ها تبدیل نشود، علوم انسانی در ایران ارتقاء پیدا نخواهد کرد این در حالی است که نوآوری در علوم انسانی معمولاً مولود نقدهای بنیان افکن بر نظریههاست.
رشتههای میان رشتهای و چند رشتهای در علوم انسانی جدی گرفته نمیشود
وی ادامه داد: جدای از مسأله بیکیفیتی آموزش، عدم سرمایه گذاری درست در پژوهش و بیرونقی نقد و به تبع آن، نوآوری، امروز خلاء حضور علوم انسانی در خیلی از عرصههای حیات اجتماعی به ویژه در عرصه فناوریهای جدید احساس میشود و رشتههای میان رشتهای و چند رشتهای در علوم انسانی جدی گرفته نمیشود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه مجمع عالی علوم انسانیِ اسلامی گامهای متنوعی را برای تحول در علوم انسانی به ویژه شکلگیری و تکامل علوم انسانیِ اسلامی برداشته است، افزود: اگر مسئولین کمک کنند، میتواند منشأ یکسری تحولات فراگیر در این علوم شود.
وی با اشاره به اینکه مجمع عالی علوم انسانی اسلامی پیشبینی کرده تا سرمایه گذاری خود را در جهت گسترش مطالعات کاربردی در علوم انسانیِ اسلامی افزایش بدهد، افزود: برگزاری کنفرانس سیاستگذاری عمومی و حکمرانی اسلامی همزمان با برگزاری ششمین کنگره علوم انسانی اسلامی، در همین جهت است. من لازم میدانم از دولت به خاطر استقبال از بستههای پیشنهادی این مجمع برای حل مسائل مسائل روز و مبتلابه کشور تشکر کنم؛ ما انشاالله به این روند یعنی کمک فکری به دولتها ادامه خواهیم داد.
اندیشه علوم انسانیِ اسلامی آشنایی با نظریهای جهانی را نفی نمیکند
غلامی در پایان افزود: از نظر ما، به روزسازی، کاربردی سازی و بومیسازی همه در نظام فکری علوم انسانیِ اسلامی وجود دارد و نباید این موارد را در عرض اسلامی سازی علوم مطرح کرد. به بیان دیگر، در اندیشه ما در علوم انسانیِ اسلامی نه تنها آشنایی به روز با نظریه های جهانی نفی نمیشود، بلکه این علوم در ساختار خود به کاربردی سازی و بومیسازی نیز توجه جدیای را اعمال میکند لذا اگر علوم انسانیِ اسلامی را بپذیریم، به تبع آن، به روزسازی، کاربردیسازی و بومیسازی را هم پذیرفتهایم.
ادامه دارد …
انتهای پیام/
لینک خبر: https://eghtesadmand.ir/?p=369200